Svårstartad moped med fyrtaktsmotor

Bra gnista utanför motorn betyder inte att gnistan är bra inne i motorn. Kompressionstrycket gör att gnistan får det svårare att hoppa mellan elektroderna.

Svårstartad moped med fyrtaktsmotor

Publicerad

Fråga: Hej. Jag köpte en 4-taktsmoped igår. Då funkade den (han hade säkert startat och varmkört innan jag kom dit). Den är svår att starta. Får nöta på startmotorn i alla fall 40 sekunder innan den så smått går igång. Jag gasar fullgas men det är som att den är på för låg tomgång på fullgas. Sen nu körde jag ner till skolan och den gick långsamt och varvtalet sjönk med jämna mellanrum så mycket att den nästan dog och när jag väl var framme så hade den ingen tomgång den dog direkt.

Jag har justerat ventiler och kollat att det kommer gnista (stiftet var lite blött när jag tog ut det) men det var bra gnista. Den startar inte på startgas och det droppade bensin från luftburken. Är det bara att göra rent förgasaren eller andra förslag?

Mvh Melvin

 

Svar: Om tändstiftet blir blött efter ett startförsök så brukar detta bero på att gnistan är för klen (förutsatt att förgasaren inte flödar eller är helt felbestyckad) Detta kan i sin tur bero på själva tändstiftet, men även på tändsystemet i övrigt. Man måste tänka på att gnistan kan hoppa tio gånger längre ute i fria luften jämfört med hur det är under kompression. Det innebär att om man nu ska testa gnistan så bör gapet på tändstiftet var tio gånger så stort som det är inne i motorn.

Om tillverkaren rekommenderar 0,5 mm tändstiftsgap på en viss moped så ska tändsystemet klara av att ge en gnista som är tio gånger längre, alltså 5 mm, ute i fria luften. Antingen håller man tändkabeln 5 mm från motorblocket vid test eller så gör man ett "teststift" där man klipper bort sidoelektroden så att gnistan måste hoppa ända ut till gängan från mittelektroden. Då får man ett gnistgap på 3 – 5 mm beroende på mittelektrodens utförande.

Men dålig kompression kan också ge blöta tändstift eftersom det krävs att bränsleluftblandningen sammanpressas rejält för att den ska förbrännas som det är tänkt. Dåliga kolvringar eller brända/slitna ventiler kan ge dålig kompression och de symtom du beskrivit. Kolla även topplockspackningen.

Jim Lundberg

Ett fungerande tändstift med avklippt sidoelektrod är en enkel och portabel "tändsystemsprovare". Gnistan bör kunna hoppa 3 - 5 mm i fria luften om den ska klara 0,5 mm inne i motorn.

On
Off

16 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Låst bakhjul på Puch Maxi

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! Svänghjulet får inte röra vid spolarna. Det ska vara cirka 0,20 mm mellan dem. Frågan är bara om det är svänghjulet eller vevaxeln som är stukad. Ta av hjulet och kolla axeln med en...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842