Svårstartad moped med fyrtaktsmotor

Fråga: Hej. Jag köpte en 4-taktsmoped igår. Då funkade den (han hade säkert startat och varmkört innan jag kom dit). Den är svår att starta. Får nöta på startmotorn i alla fall 40 sekunder innan den så smått går igång. Jag gasar fullgas men det är som att den är på för låg tomgång på fullgas. Sen nu körde jag ner till skolan och den gick långsamt och varvtalet sjönk med jämna mellanrum så mycket att den nästan dog och när jag väl var framme så hade den ingen tomgång den dog direkt.

Jag har justerat ventiler och kollat att det kommer gnista (stiftet var lite blött när jag tog ut det) men det var bra gnista. Den startar inte på startgas och det droppade bensin från luftburken. Är det bara att göra rent förgasaren eller andra förslag?

Mvh Melvin

 

Svar: Om tändstiftet blir blött efter ett startförsök så brukar detta bero på att gnistan är för klen (förutsatt att förgasaren inte flödar eller är helt felbestyckad) Detta kan i sin tur bero på själva tändstiftet, men även på tändsystemet i övrigt. Man måste tänka på att gnistan kan hoppa tio gånger längre ute i fria luften jämfört med hur det är under kompression. Det innebär att om man nu ska testa gnistan så bör gapet på tändstiftet var tio gånger så stort som det är inne i motorn.

Om tillverkaren rekommenderar 0,5 mm tändstiftsgap på en viss moped så ska tändsystemet klara av att ge en gnista som är tio gånger längre, alltså 5 mm, ute i fria luften. Antingen håller man tändkabeln 5 mm från motorblocket vid test eller så gör man ett ”teststift” där man klipper bort sidoelektroden så att gnistan måste hoppa ända ut till gängan från mittelektroden. Då får man ett gnistgap på 3 – 5 mm beroende på mittelektrodens utförande.

Men dålig kompression kan också ge blöta tändstift eftersom det krävs att bränsleluftblandningen sammanpressas rejält för att den ska förbrännas som det är tänkt. Dåliga kolvringar eller brända/slitna ventiler kan ge dålig kompression och de symtom du beskrivit. Kolla även topplockspackningen.

Jim Lundberg

Svårstartad moped med fyrtaktsmotor
Ett fungerande tändstift med avklippt sidoelektrod är en enkel och portabel ”tändsystemsprovare”. Gnistan bör kunna hoppa 3 – 5 mm i fria luften om den ska klara 0,5 mm inne i motorn.
Rulla till toppen