Var sitter ramnumret på Husqvarna mod 30 Lyx?

Var sitter ramnumret på Husqvarna mod 30 Lyx?

Publicerad

Fråga: Jag håller på att renovera en Husqvarna 30 Lyx 1954 års modell. Jag har inte hittat något chassinummer trots att jag har ramen "bar" och våtslipat den matt och tunn i färgen. Var ska det i så fall sitta? MC:n köpte min pappa 1969 och den var i princip "oskruvad" då, hade bara 1200 mil på mätaren. Den har varit besiktigad till 1974, då jag själv övertagit den.

Därefter har den stått avställd i reserven och alltså bara behöver en kontrollbesiktning. Det har aldrig varit fråga om något chassinummer vid besiktning. Jag har såväl original samt helt nytt besiktningsinstrument där chassienummret står. Någon som vet något om vad man ska göra? Slå in numret själv?

Thomas Persson

 

Svar: Jag har tyvärr ingen uppgift på var ramnumret (chassie-) sitter på en Husqvarna mod 30 Lyx. På föregångaren mod 27 sitter ramnumret på styrhuvudets vänstra sida (1). Vanliga ställen för ramnumrets placering brukar annars vara: 1. Styrhuvudet. 2. På ramröret under sadeln. 3. På det främre motorfästet.

Att knacka in numret själv lär vara direkt olagligt eftersom man på detta vis kan stjäla ett fordon och byta dess identitet med några sifferstansar. Däremot kan nog bilprovningen ordna detta. Kolla med den lokala bilprovningsstationen hur det ligger till med detta

Ett trick som arkeologer använder när de letar eroderade hällristningar på klippor och berg är att lysa längs med ytan med en liten ficklampa. Detta kallas för släpljus och kan avslöja väldigt små fördjupningar i ytan. Detta ska då göras under mörker.

Är det någon som har en Husqvarna Mod 30 Lyx och kan tala om för Thomas var han hittar sitt ramnummer?

Jim Lundberg

Vanliga ställen där man kan hitta ramnumret:
1 Styrhuvudet.
2. På ett av ramrören under sadeln.
3. På främre motorfästet.

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Elproblem på Volvo Penta MD 11C

3 kommentarer

torbjörn: 1. Kolla så säkringen som sitter i den stora platta plastkassetten ovanpå motorn är hel, det finns minst två reservsäkringar i den kassetten. 2. Om säkringen är OK stoppa ner en stor skiftnyckel och...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842