Motor till Piaggio Ciao som inte drar i sig bränsle

Motor till Piaggio Ciao som inte drar i sig bränsle

Publicerad

Fråga: Jag har en Piaggio Ciao-motor från min pappas moppetid som jag har försökt att renovera. Men jag lyckas inte få motorn att dra in bensin till cylindern. Den har bra kompression och har fått en ny förgasare då den gamla var försvunnen (gissar på att man har försökt borra upp den men misslyckats). Insuget är borrat till 13mm och det är en liten glesa när veven ska göra tätt mot insuget, kan det vara orsaken?

Viktor

 

Svar: Insuget på Ciao-motorn öppnas och stängs av ena vevskivan på vevaxeln och för att det ska bli tätt så måste spalten mellan vevhus och vevskivan vara så liten som möjligt. Ett visst spel måste finnas så att inte vevaxeln tar i vevhuset om/när ramlagren blir slitna. Jag har två uppgifter på standard insugsstorlek på Ciao: ett avlångt insug med måtten 16 x 7 mm och ett runt insug med diametern 7 mm. Du har förmodligen det senare om det nu är 13 mm.

Spalten mellan delarna går dock inte att justera eftersom det skulle kräva att man kan flytta vevaxeln framåt/bakåt i vevhuset. Frågan är om någon har varit och karvat i godset inne i vevhuset. Sedan vet jag ju inte hur stor spalt det är på just din motor. Fritt ur minnet bör spalten vara 5 – 10 hundradels millimeter Hittar ingen uppgift om detta.

Men felet kan vara enklare än så. En luring på Ciao-motorn är att förgasaren måste vara helt påskjuten på insugningsröret – annars dra den tjuvluft genom den slits som sitter i förgasarens klämfäste. I Stora Tvåtaktsboken, del 2 finns en komplett reparationsanvisning till Ciao-motorn (och 29 andra motorer)

Jim Lundberg

Montering av vevhuset. Till höger syns insugningsröret där förgasaren ska träs på.

Insuget sett från insidan av vevhuset. Vevskivan ska gå nära, men inte mot, ytan runt hålet.

On
Off

7 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Att köra en Trabant!

6 kommentarer

Jim Lundberg: Ha-ha! Jo, om det inte händer något på resan har man ju inget att berätta. Tycker om tankmätaren - svårt att tänka sig något krångel där! ;)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842