Motor till Piaggio Ciao som inte drar i sig bränsle

Fråga: Jag har en Piaggio Ciao-motor från min pappas moppetid som jag har försökt att renovera. Men jag lyckas inte få motorn att dra in bensin till cylindern. Den har bra kompression och har fått en ny förgasare då den gamla var försvunnen (gissar på att man har försökt borra upp den men misslyckats). Insuget är borrat till 13mm och det är en liten glesa när veven ska göra tätt mot insuget, kan det vara orsaken?

Viktor

 

Svar: Insuget på Ciao-motorn öppnas och stängs av ena vevskivan på vevaxeln och för att det ska bli tätt så måste spalten mellan vevhus och vevskivan vara så liten som möjligt. Ett visst spel måste finnas så att inte vevaxeln tar i vevhuset om/när ramlagren blir slitna. Jag har två uppgifter på standard insugsstorlek på Ciao: ett avlångt insug med måtten 16 x 7 mm och ett runt insug med diametern 7 mm. Du har förmodligen det senare om det nu är 13 mm.

Spalten mellan delarna går dock inte att justera eftersom det skulle kräva att man kan flytta vevaxeln framåt/bakåt i vevhuset. Frågan är om någon har varit och karvat i godset inne i vevhuset. Sedan vet jag ju inte hur stor spalt det är på just din motor. Fritt ur minnet bör spalten vara 5 – 10 hundradels millimeter Hittar ingen uppgift om detta.

Men felet kan vara enklare än så. En luring på Ciao-motorn är att förgasaren måste vara helt påskjuten på insugningsröret – annars dra den tjuvluft genom den slits som sitter i förgasarens klämfäste. I Stora Tvåtaktsboken, del 2 finns en komplett reparationsanvisning till Ciao-motorn (och 29 andra motorer)

Jim Lundberg

Motor till Piaggio Ciao som inte drar i sig bränsle
Montering av vevhuset. Till höger syns insugningsröret där förgasaren ska träs på.
Motor till Piaggio Ciao som inte drar i sig bränsle
Insuget sett från insidan av vevhuset. Vevskivan ska gå nära, men inte mot, ytan runt hålet.
Rulla till toppen