För högt däcktryck

För högt däcktryck

Publicerad

Fråga: Jag har diskuterat däckstryck med en polare. Jag kör själv med 2,4 bar fram och 2,2 bar bak. Han sade att han provade med 3 bar runt om och bilen tog genast över litern, mot annars 0,6- 0.7 l/mil. Är det något märkligt som händer när man höjer däcktrycket 0.8 bar över det normala? Jag har väldigt svårt att förstå det efter alla mil både på hoj och bil, och har faktiskt inte ens provat. Polarens påstående låter märkligt...

Göran

Svar: I mina öron låter det inte rimligt med en så stor ökning av förbrukningen, och passade därför frågan vidare till Peter Buhre på Däckspecialisternas Riksförbund (DRF). Han svarar så här:

Först vill jag gardera mitt svar då jag inte vet biltyp, däckdimension mm, men generellt så sätts rekommenderat tryck i två steg.

1) Vilken belastning har däcket. Här gäller det att få däcket att arbeta (fjädra) på rätt sätt. För lågt lufttryck skapar för stor fjädring och skapar inre friktion i däcket. (ökar bränsleförbrukning). För högt lufttryck skapar sämre komfort, grepp och risk för stötskador samt eventuellt ett snabbslitage. En mycket marginell förändring i rullomkrets kan skapas som då förändrar utväxlingen på bilen, men en skillnad i bränsleförbrukning som nämns är mycket osannolik.

2) Vägegenskaper. Här är det däckets avdriftsvinkel som förändras beroende på lufttryck och skapar varje bilmodells rekommenderade tryck. En bil kan behöva en viss understyrning och det kan skapas genom lufttrycket. Exempel är att det är mycket få bilar som har lägre tryck bak än fram trots att motor (läs vikt) ligger fram.

Så långt Peter Buhre. Generellt kan sägas att både biltillverkare och däcktillverkare lägger mycket möda på att få fram rätt lufttryck till en viss bilmodell. Att använda annat lufttryck än det som anges av tillverkaren är inget jag kan rekommendera.

Lycka till

Robert Gustavsson

On
Off

11 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Att köra en Trabant!

6 kommentarer

Jim Lundberg: Ha-ha! Jo, om det inte händer något på resan har man ju inget att berätta. Tycker om tankmätaren - svårt att tänka sig något krångel där! ;)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842