Kan man köra ett cylindriskt förband utan kil i Husqvarna Flinta?

Husqvarna Flinta med kuggtrans har en cylindrisk axeltapp med ett kilspår till transdrevet.

Kan man köra ett cylindriskt förband utan kil i Husqvarna Flinta?

Publicerad

Fråga: Husqvarna flinta kuggtransmission har ju en krysskil men rak axel. I montage med svänghjul har ju krysskilen ingen hållande effekt med en konisk axel. Kan det vara så enkelt att krysskilen i kuggtransmissionen inte heller har någon hållande effekt? Kan det vara så att det bara är mutterns friktion som håller drevet? (det lilla)

Tänker att krysskilen ändå inte skulle orka hålla emot. Förstår ju att svänghjul har stor massa men ändå så är ju vridet högt mot det lilla drevet. Lite spektakulärt om det går att skifta drivning utan att byta vevaxel!

Johny Olsson

 

Svar: I ett koniskt förband mellan exempelvis ett drev och en axel är det konan i sig som för över kraften mellan dessa delar. På äldre Husqvarna 250 cc crossmotorer sitter transmissionsdrevet enbart med en kona på vevaxeln – ingen krysskil. Och där handlar det om dryga 30 hästkrafter som ska överföras.

Men är det en cylindrisk axel så måste man ha en kil, flata sidor eller splines på axeltappen och i drevets hål. Den lilla friktionen som uppstår på var sida av drevet kommer inte att räcka till och förbandet kommer att släppa efter ett tag – även om man drar muttern så mycket det går. Om ytorna mellan drev och axel är hyfsat stora kan det kanske gå att limma fast drevet med något spaltfyllnadslim, typ Loctite 638, men det är tveksamt om det håller. Noggrann avfettning krävs.

Nu vet jag inte exakt vad du tänker göra, men jag misstänker att du har en tidig flintamotor, med tandrem och vill konvertera den till kugghjulsdrift. Tandremsmotorn har mig veterligt två flatsidor på axeltappen, medan motorn med kuggtrans har ett kilspår. Om du tänker montera en kuggtrans på en motor med tandrem så bör du nog försöka göra ett kilspår i axeln som är lika brett som kilen (3 mm – äldre motorer: 2 mm). En Dremel och tålamod krävs i så fall. Spåret får inte vara för brett för då kan drevet röra sig och muttern kan lossna – i värsta fall kan kilen klippas av.

Men det stannar inte vid det – en motor med kuggtransmission går åt motsatt håll och då måste även svänghjul och tändsystem bytas ut. Det fanns ombyggnadssatser där man bytte ut remtransmissionen mot en kedjetransmission. Husqvarna hade förmodligen fått en del reklamationer med brustna remmar (min spekulation). Hittar du en sådan sats är det "bolt-on" som gäller. Saknas kedjan har den dimensionen 3/82 x 7/32" med 38 rullar.

Jim Lundberg

De första flintamotorerna hade en tandremstransmission. Elaka (sanna?) rykten säger att remmarna gick av alldeles för ofta.

Husqvarna tog snabbt fram en kedjetransmission som bara var att skruva på direkt på motorer med remtransmission. På så vis behövde man inte byta svänghjul och tändsystem då vevaxeln gick åt samma håll som tidigare.

On
Off

6 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Blir motorn varm av en dålig kondensator?

2 kommentarer

mekgoran: satte han tillbaka tändplattan exakt lika som innan, samma brytar avstånd, undrande...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017