Skära upp en mopedmotor för undervisningsändamål

Skära upp en mopedmotor för undervisningsändamål

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Tänkte bygga en skolmotor, det vill säga en mopedmotor där bitar skurits ur block och cylinder för att visa vevaxel, växellåda, koppling, kickmekanism osv. Undrar hur stor del av cylinderloppet det är bäst att fräsa bort? Det är alltid 90° på dom exempel jag sett men inte alltid klockan 3 till 6 om du förstår vad jag menar. Blir det ett mer exakt "kolvspel" så att säga om man har en smalare öppning och hindrar det kolvringarna från att spreta ut. Vad skulle du eller någon annan rekommendera?

Motorn jag skall använda är ju klart begagnad men har inga flisor ur blocket men väl porer och repor som skulle störa. Hur jämnar man ut små repor och porer i aluminium innan lackering? Om motorn skall stå där människor vistas vad skulle det bästa smörjmedlet vara för motorn eller dom wirar (om jag går så långt) som ska vara med? Och till slut - om man skulle vilja använda en elmotor att driva den i demonstrationssyfte vilken motor skulle passa till det?

Håkan Eriksson

 

Svar: När man ska skära upp en motor för att visa hur den fungerar får man först och främst klura ut vad man vill visa. Vill man visa hur exempelvis kickmekanismen arbetar så får man skära upp blocket där – men det gäller att vrida och vända på blocket så att man inte lägger ett snitt som tar bort exempelvis en stoppklack, fäste eller skruvhål som behövs för att alla funktioner ska bli kvar.

Ett bra trick är att borra små (2 – 3 mm) hål från insidan och ut, så kallade pilothål, så att man ser var man sedan ska lägga snittet från utsidan. Då finns det ingen risk att man skär bort eller skadar något på insidan av blocket. Själva kapningen kan göras med en vinkelslip eller Dremel och då bör man ha en särskild skiva avsedd för aluminium till blocket så "geggar" skivan inte igen. När det gäller cylindern så kan man skära ur mer än en 90-graderssektion. Man kan säkert öka till 120 grader utan problem. Här fungerar en vanlig kapskiva för stål och rostfritt.

Men snitten ska ju läggas så att man ser hur portar och kanaler ser ut och då behöver man inte göra så stora ingrepp. Om kolvringarna skulle krångla kan man antingen ta bort dem från kolven – eller så häller man epoxilim i ringspåren och trycker in ringarna med tejp eller slangklämmor tills limmet har härdat. Då sitter ju ringarna på plats, men spretar inte ut där cylindern är uppskuren.

För att snygga till ytan på blocket kan man använda epoxylim om det är små porer eller Plastic Padding om skadorna är större. Gamla motorblock är ofta "impregnerade" med olja så efter avslutad kapning och håltagning kan man köra dem i diskmaskinen med vanligt maskindiskmedel som detergent. Efter torkning kan man nu fylla igen porer och repor utan att det finns olja i botten. Sist sprejar man på några lager silverfärg. Fälgsprej är en tålig färg.

Något smörjmedel behövs knappast då en uppskuren demonstrationsmotor inte kommer att gå många varv under sin livstid. Några droppar symaskinsolja på lager och bussningar räcker långt. Smörjer man för mycket kommer oljan bara att dra till sig damm och andra partiklar.

Som drivkälla kan en torkarmotor vara lämplig då den är lågvarvig på den utgående axeln. Man kan ju tänka sig att mopedmotorn monteras på en träskiva och då kan man exempelvis placera torkarmotorn osynligt under skivan. Man bör driva mopedmotorn på vevaxeln och då kan man ju lägga en flat rem runt svänghjulet som via slitsar i bordsskivan går ner till torkarmotorn. När man sedan kör runt motorn kan man ju simulera växling och frikoppling på samma vis som när man kör på riktigt.

Lycka till med projektet och skicka gärna in en bild på det färdiga resultatet.

Jim Lundberg

Uppskuren cylinder till Husqvarna Flinta.

Husqvarna 120 cc (118) med tvärspolning (vänster) och vändspolning (höger).

Motor till Husqvarna Drömbåge.

Vindrutetorkarmotor. Här som drivkälla i hemmagjord tvättmaskin för moped- och motorcykelkedjor.

On
Off

6 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur långtidsförvarar man en moped på bästa sätt?

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Erik. Det är nog ingen dum idé. Jag har öppnat förgasare som haft hela botten av flottörhuset full med kletig olja. Bensinkranen hålls "våt" uppifrån så den skadas inte om man gör...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842