Montera kolven uppifrån eller nerifrån på Panther 350 cc?

Svalan MC 75 med en engelsk fyrtaktsmotor på 350 cc från Panther.

Montera kolven uppifrån eller nerifrån på Panther 350 cc?

Publicerad

Fråga: Hej! Jag håller på att återmontera en 348 cc encylindrig Panthermotor årgång 1953 som sitter i Min Svalan M75L. Cylindern är nyborrad och jag har en oanvänd äkta Hepolite-kolv (det står P&M Type på asken) (Phelon & Moore i brittiska Cleckheaton tillverkade Panther) som cylindern är omborrad för. När jag frågade min granne som kör enduro med moderna hojar (man byter tydligen kolv var 150:de timma...) om han hade en kolvbultsurdragare, men det är tydligen inte lika trög passning på moderna grejor så den går att trycka in lätt... så det hade han inte.

Men - och här är min fråga: Tydligen skall man alltid montera kolven uppifrån för att inte skada kolvringarna. I klartext: Kolven skjuts i uppifrån och sedan skjuts den genom såpass att att man kan få i kolvbulten. Sedan sätter man i clipsen och trycker ner cylindern.

Jag blir nyfiken, och när jag läser i de handböcker jag har (däribland "Stora Tvåtaktsboken 1&2) så är alltid förfarandet det jag tycker är mest naturligt - man har kolven monterad med clips och allt. Stöttar med några träpinnar under kolven så den inte vickar. Sedan trär man på cylindern med litet lirkande så kolvringarna följer med in. Så gjorde jag när jag i slutet av 60-talet höll på att jacka kolvar på moppar, både egna moppen som kompisars.

Jag kan inte inse varför det skulle skada något när man gör på "det gamla vanliga sättet". Eller gäller detta kanske bara för de som skall pina ut massa effekt ur sina tävlingsmotorer? Eller är det ett sätt att prångla ut kolvringskompressorer månntro? Överkanten i cylindern är rakbladsvass så jag inser ju att kolvringarna måste klämmas ihop med en sådan om man skall göra på detta moderna sätt.

Undrar Ingvar Nilsson

 

Svar: På bilmotorer monterar man nästan alltid kolvarna uppifrån och det beror att de sällan går att montera från undersidan då ramlagergången är i vägen. Volvo har ett originalverktyg som består av en konisk ring som i sin trängsta del är aningen mindre än cylinderloppet. I ringens övre del är ringen är som störst och där går kolvringarna lätt ner. Ringen lägger man på aktuell cylinder med stora sidan uppåt. Sedan är det bara att trycka ner kolven så tvingas ringarna in och år då in i cylindern.

På motorer med lösa cylindrar, som mopeder och motorcyklar brukar kan istället montera kolven från undersidan där det ofta är en fasning i loppet som ska underlätta för ringarna att glida in. En nyborrad cylinder som borrats mer än en gång kan ha väldigt lite kvar av denna fasning och då kan man slipa till en ny fasning. Kanten i loppets överdel blir alltid "knivskarp" efter en borrning och bör fasas av lite om man nu ska montera kolven från det hållet.

Men i ditt fall är det enklast, och vanligast, att stoppa in kolven från undersidan och här finns det två varianter: 1. Man har kolven sittande på vevstaken och så sänker man ner cylindern mot kolven samtidigt som man klämmer ihop ringarna med en kolvringskompressor. Under kolven lägger man två ribbor/pinnar/stänger/plattjärn som den stöder den när cylindern sänks ner.

2. Ibland kan det dock vara tungt att hålla en stor gjutjärnscylinder (särskilt om man är ensam) och då kan man istället stoppa i kolven/kolvarna först i cylindern uppe på arbetsbänken och därefter lyfta ner cylindern till motorn och montera dem på vevstakarna – alltså stoppa i kolvbultarna och dess låsringar.

Jag har monterat flertalet kolvar i både bil- och hojmotorer utan kolvringskompressor. Det fungerar även bra med en plåtremsa som man "lindar" runt kolven i höjd med ringarna och sedan drar ihop med en eller fler slangklämmor. Remsan ska vara ungefär lika lång som kolvringarna så att den blir en liten spalt mellan dess ändar när den är hopklämd. Viktig är att plåtremsan är absolut slät och att man har gradat av kanterna så att kolvringarna inte kan haka tag där. På en mopedmotor räcker det oftast med fingrarna. På sin höjd får man lite manikyr.

Jim Lundberg

På bilmotorer monterar man oftast kolven från ovansidan då det brukar vara det enda alternativet. En kolvringskompressor kan man göra av en plåtremsa. Glöm inte att stryka på lite motorolja i loppet och på remsan.

Plåtremsan drar man sedan ihop med en slangklämma så att ringarna trycks in i sina spår. Oavsett om man gör så här eller använder ett färdigt verktyg är det lite balansgång med hur hårt man ska dra åt. Drar man för hårt orkar man inte skjuta ner kolven, drar man för löst kan kolvringarna ta i kanten på loppet.

För att kolven inte ska vicka och vingla när cylindern sänks ner så sticker man in ett stöd under den. Här i form av bokstaven "Pi", utsågad ur en 10 mm aluminiumplåt.

Cylindrar på motorcykelmotorer kan vara tunga och klumpiga och att hålla i dem samtidigt som man ska trycka ihop ringarna kan vara lite pyssligt om man är ensam i verkstaden. Man kan hänga upp cylindern i ett spännband - eller så stoppar man i kolven när cylindern ligger på arbetsbänken så att bara hålet för kolvbulten är utanför. Sedan får man montera kolvbulten i vevstaken nere på motorn.

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Att köra en Trabant!

6 kommentarer

Jim Lundberg: Ha-ha! Jo, om det inte händer något på resan har man ju inget att berätta. Tycker om tankmätaren - svårt att tänka sig något krångel där! ;)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842