Slirande koppling på Casal

Slirande koppling på Casal

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har ett fruktansvärt frustrerande problem med min Casal. Kopplingen frikopplar inte. På sin höjd frikopplar den "lite grann", men då är den så uppspänd att kicken slirar. Casalens koppling tycker jag är väldigt lik Zündapps (som så mycket annat). Bara den skillnaden att Casal har fyra fiberlameller och tre stållameller (varav två har kupat centrum). Zündapp har väl inte lika många?

Jag undrar åt vilket håll man ska lägga de kupade stållamellerna. Eller i vilken ordning stållamellerna ska ligga. Misstänker att kopplingen varit isär innan då stållamellerna inte var "linjerade", via det där hålet som även Zündapp har. Kan det vara att en/två är felvända? Tacksam för svar, mopperallyna närmar sig!

Andreas

 

Svar: Jag har tyvärr aldrig skruvat med Casalmotorn och har inte hittat någon sprängskiss så jag får bolla frågan vidare till våra kunniga läsare. Enda tipset jag har är att det ligger en reservdelskatalog till Casal K 190 ute på Tradera I dessa finns det ofta en sprängskiss på alla delar som ofta (men inte alltid) visar hur, och i vilken ordning, delarna ska sitta.

Kolla även att alla lamellerna är helt plana. Skeva eller buktande lameller kan "äta upp" den lilla rörelsereserv man har i kopplingsmekanismen så att kopplingen tjuvdrar fast kopplingshandtaget är helt indraget.

Jim Lundberg

On
Off

6 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Att köra en Trabant!

6 kommentarer

Jim Lundberg: Ha-ha! Jo, om det inte händer något på resan har man ju inget att berätta. Tycker om tankmätaren - svårt att tänka sig något krångel där! ;)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842