Monark M 70 som tappat gnistan

Wipac tändsystem på BSA 125 cc. "A" = Brytarnock, "B" = Kåpa, "C" = Brytararm, "D" = Låsskruv för kåpan (tre st), "E" =Låsskruv, "F" Excentrisk justerskruv.

Monark M 70 som tappat gnistan

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har köpt en Monark M70 från 1948 i mycket gott skick, problemet är att den inte startar. Har haft den hos flera duktiga mc-killar utan resultat - gnistan är obefintlig, motorcykeln har stått en längre tid, kan svänghjulet avmagnetiserats under den tid då den har stått? Vad gör man för att få fart på denna fina hoj? Finns det någon med tips?

Kjell Löfrot

 

Svar: Monark M 70 har den engelska BSA-motorn på 125 cc i ramen. Tändsystemet är av fabrikatet Wipac (Wico-Pacy) och har ett inverterat svänghjul där själva tändsystemet sitter på utsidan. Om gnistan har uteblivit kan det bero på många saker. En bra sak är att först ställa in alla parametrar i tändsystemet till fabrikens värden.

Innan man börjar justera något så rengör man brytarkontakterna. Ett sätt är att öppna kontakterna och sticka in en dubbelvikt remsa våtslippapper (slipar på bägge sidorna). Ma släpper ihop kontakterna så att remsan kläms åt och sedan drar man ut denna. Upprepa tills kontaktytorna är helt rena. Gör om samma sak med en tygremsa doppad i aceton eller rödsprit för att få bort sliprester.

Nu ställer man in brytaravståndet när dessa är maximalt öppna som ska vara 0,40 mm. Man lossar då skruv "E" en aning och justerar avståndet med den excentriska skruven "F". Sedan låser man brytarna med skruv "E". Om allt är rätt ska nu tändsystemet ge en stark gnista på minst 5 mm.

Även förtändningen måste justeras då den ändrar sig vid justering av brytaravståndet. BSA-motorn ska tända när kolven står 4 mm före övre dödläget och detta justeras genom att man lossar de tre skruvarna "D" och vrider hela kåpan "B" med- eller motsols, tills brytarna precis ska till att öppna med kolven kvar i tändläget. Tändstiftsgapet ska vara 0,50 – 0,60 mm.

Om nu gnistan uteblir kan det bero på defekt tändspole, defekt kondensator eller att brytarna är så slitna att fältbrytningsavståndet, abriss, (som styr gnistans styrka) inte blir det rätta vid korrekt brytaravstånd. Har tyvärr ingen måttuppgift på fältbrytningsavståndet till motorn, men det man kan göra är att laborera lite med brytaravståndet några tiondels millimeter uppåt och nedåt. Skulle gnistan plötsligt dyka upp så är brytarna defekta.

Bäst är då att byta brytare då det inte är lämpligt att köra med fel brytaravstånd. För litet avstånd ger stor avbränning av kontakterna – för stort avstånd kan ge misständningar om brytararmen inte hinner sluta kontakterna vid högre varvtal.

Kondensatorn är billigast att byta så den kan man börja med. Skulle det inte hjälpa ligger felet förmodligen hos tändspolen som då tas bort och testas i en tändspoleprovare. Det är ovanligt att efterkrigsmagneter tappar så mycket magnetism och det brukar bara ske om man under längre tid kört med kortslutning i belysningspolen/spolarna.

Kolla med företaget Lindom som renoverar tändsystem om de kan hjälpa dig med reparation och delar.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Blir motorn varm av en dålig kondensator?

2 kommentarer

mekgoran: satte han tillbaka tändplattan exakt lika som innan, samma brytar avstånd, undrande...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017