Oljenivå och topplockspackning på tvåväxlad Sachs

Fråga: Hej Jim. Jag har ett par frågor till dig som gäller en sachsmotor, tvåväxlad som sitter i en 2000 S.

1.Oljan till transmissionen. Nivån skall väl vara lite under locket på sidan? Har växellådan förbindelse med transmissionen? Eller särskilt (fack)?

2. Det sitter ingen packning mellan topp och cylinder(precision?) Eller skall där vara packning på denna motor?

Mvh Hasse

 

Svar: 1. Nivån ska vara en bra bit under kanten på hålet som sitter innanför S-luckan på sidokåpan. Vid kontroll så öppnar man istället nivåpluggen i kåpans bakkant. Är det för mycket olja i växellådan så får oljan rinna ut tills den slutar rinna. Är det för lite olja i växellådan får man skruva tillbaka pluggen och fylla på lite olja. Sedan startar man upp motorn en kort stund och ser om det kommer något ur nivåhålet när man stängt av motorn igen. Mopeden måste stå rakt under nivåkontrollen och inte luta åt något håll.

 Det är samma olja i växellådan och i transmissionen, totalt 2 deciliter SAE 80, och oljan cirkulerar hela tiden mellan växellådan och transmissionen. Det är på grund av denna cirkulation som motorn måste köras en liten stund innan man kan se om oljemängden är den rätta.

När man ska byta oljan i sachsmotor är det också lite speciellt. I motorns botten sitter en avtappningsplugg som hör till växellådan. När den öppnats rinner endast oljan i växellådan ut. Kvar blir en skvätt olja i transmissionen som då tappas ut genom att man lossar nivåpluggen och lyfter upp mopedens framhjul. När bägge dessa pluggar är åtdragna lossar man påfyllningspluggen på motorns ovansida och häller i ny olja.

2. Sachsmotorerna har ingen topplockspackning utan tätningen mellan topp och cylinder görs med en ringformad kant i topplockets tätningsyta. Denna kant är tunn och formar sig därför mot cylinderns tätningsyta så att det blir gastätt. Klåfingriga personer slipar ibland ner denna kant i syfte att höja kompressionen och då kan det börja läcka efter som ytan då fått så stor area att den inte formas mot cylindern på samma sätt. Då kan det vara aktuellt med att montera en packning från ett annat motorfabrikat.

Jim Lundberg

Oljenivå och topplockspackning på tvåväxlad Sachs
Sachsmotorn från undersidan. Här syns även avtappningspluggen för växellådan.
Oljenivå och topplockspackning på tvåväxlad Sachs
Påfyllning görs genom hålet på motorns ovansida. På treväxlade motorer med fotväxel sitter hastighetsmätarvajern på denna plats, men man fyller ändå på oljan här när vajern och pluggen avlägsnats.
Oljenivå och topplockspackning på tvåväxlad Sachs
Sachsmotorerna har ingen topplockspackning utan tätningen kommer sig av en ringformad kant som av trycket från topplocksskruvarna formar sig efter tätningsytan på cylindern.
Oljenivå och topplockspackning på tvåväxlad Sachs
Ny bild. Växellåda och trans har gemensam olja som cirkulerar mellan dessa utrymmen. Oljan som stänker av från kopplingskorgen fångas upp vid 1 och rinner in i växellådan. Kopplingen roterar motsols. När nivån i lådan kommit upp till returhålet 2 rinner den tillbaka till transen igen. Så här cirkulerar oljan under körning. All olja tas inte upp av kopplingen då den och dess drev inte når ner till botten av transen så lite olja blir alltid kvar här. Samma sak gäller i växellådan. Är det för lite olja där så slutar den rinna ut i transen genom hålet 2.
Rulla till toppen