Fråga: Hur får man bort lamellerna på en Sachsmotor?
Margaretha Ekblom
Svar: Först tappar man ur all olja ut motorn. Sedan tar man bort de fem skruvarna som håller transkåpan på motorns högra sida. Med lite tur och försiktighet kan man få bort kåpan utan att packningen går sönder.
Sedan tar man bort justerskruven i kopplingens centrum (inringad). I hålet drar man sedan i en M6-skruv som trycker på någon form av rör och bricka som tar spjärn mot kopplingens yttersta platta. På bilden är det ett hemmasvetsat verktyg, men det går även bra med en lös rörstump och en stor bricka eller plattjärn.
När skruven dras åt så trycks kopplingsfjädrarna ihop så att alla lameller avlastas i kopplingen. När den yttre skivan går att röra på drar man ur de två plåtkilarna som håller skivan på plats.
Nu kan man vika ut de två yttersta skivorna och verktyget. Mellan dessa skivor sitter nu kopplingsfjädrarna hoptryckta, och så kan de sitta kvar så länge ingen fjäder ska bytas, Sedan plockar man ur samtliga lameller ur korgen två med fiberbeläggningar och en helt i stål.
Vid montering lägger man en fiberlamell innerst i korgen, sedan stållamellen och sedan en fiberlamell igen. Utanpå detta sätter man paketet med skivor och fjädrar. Man lirkar då in den undre skivans tant i avsett spå i korgen och viker in hela paketet. Sedan sticker man in de två plåtkilarna och lättar på M6-skruven.
När justerskruven åter monteras i kopplingens centrum ska den dras in så långt att kopplingsarmen på motorn ovansida får en frigång på 8 – 10 mm. Glöm inte att dra fast skruvens låsmutter,
Jim Lundberg