Förtändning på trimmad JB 150

Fråga: Hej! Jag har genom Fråga Experten erfarit att förtändningen för JB 150-motorn skall vara 4,5mm. Gäller detta även om det sitter en trimcylinder på motorn?                        

Vänligen

Lars Lundberg

 

Svar: Svalanfabriken i Falun hade en TT-racer med trimmad JB 150-motor som hade en effekt på 9 hästkrafter. Tyvärr så fanns bara tekniska data i en separat specialbroschyr som jag saknar så jag har ingen uppgift om förtändningen på en trimmad JB 150.

På standardmotorn med sina 6 hästkrafter är förtändningen mycket riktigt 4,5 mm. När man trimmar en motor så att dess maximala varvtal ökar så brukar man öka på förtändningen en aning så att bränslet ska hinna förbrännas precis när kolven vänder av nedåt.

Mitt tips är att testa – först med standard 4,5 mm och sedan prova om motorn går bättre om man ökar förtändningen till exempelvis 5 mm eller mer. En halv millimeter åt gången kan vara lagom. Var bara lyhörd så att motorn inte börjar spika – då är förtändningen för stor.

Jim Lundberg

Förtändning på trimmad JB 150
Några uppgifter om Svalans TT-maskin. Dock inte förtändningen som förmodligen nämns i specialbroschyren som måste rekvireras separat.
Förtändning på trimmad JB 150
JB-motorns 9-hästarscylinder. Insuget är närmast i bild och har en fläns med två pinnskruvar istället för den runda pipen som sitter på standardcylindrarna på 6 hästkrafter.
Rulla till toppen