Packning mellan blockhalvorna på Yamaha DT 50 MX?

Fråga: Har Yamaha DT 50 MX någon packning mellan blockhalvorna eller ska det vara silikon? När jag köpte en packningssats så följde det inte med någon men när jag kollar på en annan hemsida så har de en packning som ska sitta mellan blockhalvorna…

Dt’n hade bara silikon när jag tog isär för att byta ramlager. Någon hade bytt dem precis innan jag köpte den men de tog slut på 3 km så jag bytte då och de höll inte ens 2 km innan de börja glappa så mycket att axeltätningen gav upp och växellådsoljan tog sig förbi och mopeden lämnade ett rejält rökmoln bakom när jag körde… Vevaxeln har inget axialspel (det satt inga shimsbrickor i) så jag tänker att det har tidigare suttit en papperspackning som bygger upp någon tiondel eller två så med bara silikon som packning så kläms vevaxeln och lagren plågas slut nästan direkt.

Mvh Melvin.

 

Svar: Att köra slut på ramlager på några kilometer måste nästan vara någon form av rekord. Jag har aldrig skruva med DT-motorn, men på de sprängskisser jag hittat saknas alltid blockpackningen. I så fall ska man ha silikon eller annat packningsklister mellan halvorna om man inte har en packning. Sedan kan det ju vara olika på olika årsmodeller av samma motor.

Packningens tjocklek ökar ju på alla axlars axialspel och har man använt en packning och shimsat in axlarna med en packning så kan det bli nollspel, eller värre – att lagren hamnar i kläm, om man kör utan blockpackningen.

Tänk på att om axlarna går trögt i lagren och att lagren i sin tur går trögt i blocket så känner man inte alltid något axialspel. Spårkullager av denna typ har ju det axialspelet de har och det enda man kan göra är att minska/ta bort axialspelet genom att sätta lagren för tajt.

Bäst är att mäta hur långt det är mellan ramlagrens innerbanor när dessa sitter i blocket och jämföra detta mått med bredden på vevaxeln som då ska var en, eller ett par, tiondels millimeter mindre för att lagren inte ska komma i kläm.

Om man ska använda en blockpackning på exempelvis 0,20 mm så kan man shimsa lagren till nollspel utan packning. Då ökar ju avståndet mellan ramlagren med packningens tjocklek när den monteras vid hopsättningen.

Jim Lundberg

Packning mellan blockhalvorna på Yamaha DT 50 MX?
För att fastställa hur långt det är mellan ramlagrens innerringar mäter man från blockets kant ner till innerringen på varje sida och lägger ihop dessa mått.
Packning mellan blockhalvorna på Yamaha DT 50 MX?
Sedan mäter man bredden på vevaxeln. Detta mått ska alltid vara något mindre än avståndet mellan ramlagren – annars kommer lagren att sitta i spänn och ta slut i förtid. Är det spårkullager i motorn kan måttet vara större – 0,20 mm till närmare 0,40 mm. Här kan man välja att shimsa till nollspel utan blockpackning. När sedan packningen läggs på plast så ökar avståndet mellan lagren med packningens tjocklek Om det är magnetlager så måste måttet hållas mindre; 0,05 – 0,12 mm är ett typvärde på mopedmotorer.
Rulla till toppen