Hastighetsmätaren har slutat fungera på Monarped

Fråga: Hej Jim! Har en Monarped från 1961 där hastighetsmätaren slutat fungera. Konstaterar att felet har med den delen att göra som sitter på framhjulet då mätaren ger utslag med borrmaskinen kopplad till vajern. Hur fungerar och vad innehåller framhjulsdelen? Undrar också vad den lilla nippeln på undersidan har för funktion. Dränering? Vad föreslår du för åtgärd för att få mätaren att fungera igen?

 

Svar: Nere vid framhjulet sitter hastighetsmätardrivningen som består av en vinkelväxel som dras runt av framhjulet. Själva huset till drivningen sitter fastklämt på hjulaxeln och det stora drevet i drivningen sitter kopplat till hjulets nav.

Tyvärr så är hastighetsmätardrivningen det mest bortglömda smörjstället på en moped och det är vanligt att de dreven inne i drivningen är helt nernötta så att vajern slutar snurra. Det är alltså en smörjnippel som sitter på drivningen. Ibland kan man ha tur om drivningen har hamnat fel så att dess klackar inte ligger i ingrepp med navets motsvarande urtag, men detta fel är sällsynt och uppkommer inte under körning, utan på grund av felaktig montering.

Om drivningen är slut så måste den bytas ut till en ny (bättre begagnad) och då måste man se till att den nya drivningen har exakt samma utväxling som den gamla – annars kommer hastighetsmätaren att visa fel.

Jag har tyvärr ingen bild på drivningen eller tekniska data på den, men kolla på olika veteranmarknader (ta med originalet som förlaga). Lyssna med Rösebäckens Cykel & Motor om de kan ha en drivning. Många delar till äldre mopeder nytillverkas idag, men jag vet inte om det även innefattar hastighetsmätardrivningar. Du kan även annonsera efter drivningen i tidningen Classic Motor, vilket är gratis för privatpersoner.

Jim Lundberg

Rulla till toppen