Modifiera elsystemet på Monark Blue Arrow vid byte till elektroniskt

Fråga: Hej! Monark Blue Arrow 550 (2×125 cc) från 1954 har som bekant Noris MLZSn elanläggning. Numera finns elektroniska regulatorer som kan installeras på denna MEN innan dess måste man identifiera det motstånd som ska göra att fältlindningen får sin minimispänning med det gamla systemet.

Det motståndet måste kopplas bort eller klippas förutom originalregulatorn. Problemet är bara att information saknas om var detta motstånd monterats i Noris MLZSn. Kan någon upplysa om var det kan vara monterat? (gärna också bild!)

Lennart Axelsson

 

Svar: Jag har inte gjort denna modifiering, men motstånd av denna typ brukar ligga och shunta någon av kontakterna i laddningsreläet och då kanske det är där man ska hitta det. Å andra sidan – om man byter till ett elektroniskt relä så tar man ju bort det gamla. Om motståndet istället är ”gömt” någonstans vid statorlindningen så vet jag tyvärr inte var.

Monarks kopplingsschema till Blue Arrow slutar vid motorn så man får inte se hur generatorn är kopplad internt.

Någon som gjort detta och kan tipsa Lennart om hur han ska göra? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan. För att göra detta ska man numera vara inloggad och det går till så här

Jim Lundberg

Modifiera elsystemet på Monark Blue Arrow vid byte till elektroniskt
Ur Monarks reservdelskatalog.
Modifiera elsystemet på Monark Blue Arrow vid byte till elektroniskt
Kopplingsschema till Monark Blue Arrow. Schemat slutar uppe till vänster där anslutningarna till motorn är utritade,
Rulla till toppen