Slirande kick på Compact 1252

Fråga: Hej. Har en Sachs (Compact 1252) där kicken börjat slira ibland, tror det slirar mer när den är kall. Har läst i andra av era svar på liknande fråga (koppling som slirar mm) och har försökt justera spelet på kopplingsarmen till 8-10mm samt någon mm slack på kopplingshandtaget.

Det som är konstigt är att när jag försöker skruva åt justeringsskruven mitt i lamellpaketet så upplever jag att jag nästan drar justeringsskruven i botten så kommer jag ändå inte till 10mm glapp, och kopplingsarmen pekar väldigt mycket bakåt, samt att kopplingen blir lite ”svampig”/slirig. Antar att något annat är fel men har ni några tips på vad som behöver göras för att komma vidare med problemet?

MVH

Tony

 

Svar: I sachsmotorerna sitter det två tryckstänger i axeln där kopplingen sitter. Stängerna är 51,5 mm långa. Mellan stängerna sitter det en rulle som är 4,5 mm tjock och 6 mm lång. Totallängden på stängerna och rullen blir då 109 mm. Det kan ju vara så att någon tidigare händig mekaniker stoppat i fel delar. För att kolla detta måste transkåpan tas bort och kopplingen tas isär. Sedan får man luta mopeden rejält åt höger så kommer snart stänger och rulle ut ur axeln. Om de hänger kvar i axeln på grund av olja kan man luta mopeden åt vänster och droppa ner lite lacknafta i axelns hål som då späder ut oljan. En liten magnetisk skruvmejsel kan vara bra att sticka in i hålet som komplement till farbror Newtons gravitation.

Kolla samtidigt att det är rätt antal lameller i kopplingen. Inifrån och ut ska det vara fiberlamell – stållamell – fiberlamell. Lägg lamellerna på en plan yta och kolla även så att de är absolut plana. Felet kan även bero på att excentern i kopplingsarmen är väldigt sliten. Med tiden bildas det en grop i ytan på denna excenter vilket kan störa kopplingens funktion. Kopplingsarmen sitter låst med en liten nit på motorns vänstra sida som dras ur med en sidavbitare, typ hovtång, eller med en skruvmejsel där man filat ett spår mitt i eggen.

Äldre sachsmotorer har bara sex kopplingsfjädrar medan nyare har nio fjädrar. Motorn i en Compact ska ha nio fjädrar i kopplingen. Om kopplingen slirar så kan orsakerna vara många.

* Lamellerna kan vara utslitna.

* De kan även vara ”glaserade”, alltså fått en glatt och hal yta som man kan rugga upp med fint slippapper.

* Det kan vara för mycket olja i växellådan. 2 dl SAE 80-olja ska det vara. Kör motorn en stund, ställ mopeden rakt och töm överskottet med nivåpluggen i bakkant på transkåpan.

* Någon kan ha hällt i en olja med ”antifriktionstillsatser” som inte får komma i kontakt med en koppling.

* Spelet i kopplingsmekanismen (tryckstänger samt kopplingshandtag) är för litet.

Sachsmotorer har en förmåga att slira vid kickning och är man lite lat (som jag) och slirningen är moderat kan man lösa det genom en ny kickteknik. Man trampar sakta på kicken och så fort motorn går förbi tändläget trampar man till för fullt.

Jim Lundberg

Slirande kick på Compact 1252
Det sitter två tryckstänger i kopplingsaxeln på sachsmotorn och mellan stängerna ska det sitta en liten rulle som är 6 mm lång.
Slirande kick på Compact 1252
För att kunna dra ur kopplingsarmen med dess axel måste niten på sidan av motorn först avlägsnas. (på bilden är armen redan urdragen)
Slirande kick på Compact 1252
Niten är räfflad för att sitta bättre och har en gummibricka under skallen som tätar mot oljeläckage.
Slirande kick på Compact 1252
Längst ner på kopplingsarmens axel sitter en excenter som trycker mot tryckstängerna vid frikoppling. Med tiden bildas den en grop där ena stången ligger mot och blir gropen för djup kommer detta att störa funktionen.
Rulla till toppen