Samma ljusspolar i JB 150 och Husqvarna Drömbåge?

Ljusspolar har få varv och är lätta att linda om. Den innersta änden är lödd på stommen (inringad). Man kan även löda på en kabelsko på änden och sätta kabelskon under skruven som håller spolen.

Samma ljusspolar i JB 150 och Husqvarna Drömbåge?

Publicerad

Fråga: Hej, jag undrar kan man byta ljusspole mellan Husqvarna Drömbåge och JB 150cc. om

Inte – var kan man köpa spolar?

Nisse

 

Svar: Jag har tyvärr inte bägge dessa motorer "på hyllan" så att jag kan jämföra och testa om spolarna passar mellan dem. I de reservdelslistor jag har finns inte bägge motorerna med i samma lista så att man kan jämföra reservdelsnumren.

I Boschkatalogen från 1958 är Drömbågens ljusspolar med och där har de följande (Bosch) beteckningar: ZAK 35 Z 66 (höger spole) samt ZAK 35 Z 65 (vänster spole). Men JB-motorn finns inte med i denna katalog.

Nu vet jag inte vilken motor som ska få nya spolar, men är det Husqvarnamotorn kan du kolla med TS Trading eller Erik Linding om de har spolarna du söker. Är det JB 150-motorn som ska få nya spolar kan du kolla med C-G Jansson i Borlänge på telefon 070-229 68 43.

Annars är det marknader som gäller eller att annonsera i tidningen Classic Motor vilket är gratis för privatpersoner. Om du har spolarna, men att dessa är defekta så är de lätta att linda om utan specialmaskiner. Jag har inte exakta lindningsdata, men det handlar om cirka 200 varv med en relativt grov emaljerad koppartråd.

Man får mäta tjockleken på originaltråden och sedan räkna antal varv när man lindar av den gamla tråden. Den inre änden av tråden är fastlödd i spolens stomme. Att handlinda 200 varv med så pass grov tråd är inget problem och tar kanske någon halvtimme. Viktigt är att man håller tråden sträckt och lindar snyggt med varven tätt intill varandra. Gör man fel i början av lindandet så kommer spolen att växa fort och då kanske man inte får plats med all tråd som det var tänkt. Det är inte noga på varvet – blir det fel på 5 – 10 varv är det inget som märks i praktiken då varje varv endast ger cirka 30 mV (0,03 Volt)

Ha också koll på lindningsriktningen på spolarna. Bägge ljusspolarna sitter parallellkopplade och samverkar därmed. Lindar man den ena ljusspolen åt fel håll kommer den att jobba mot den andra spolen och då kommer det ingen ström. Emaljerad (lackad) koppartråd finns bland annat hos ELFA.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Att köra en Trabant!

6 kommentarer

Jim Lundberg: Ha-ha! Jo, om det inte händer något på resan har man ju inget att berätta. Tycker om tankmätaren - svårt att tänka sig något krångel där! ;)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842