Köra moped på E85?

Köra moped på E85?

Publicerad

Fråga: Hej. Jag undrar om man kan köra en moped på bränslet E85.

Göte1

 

Svar: Det går alldeles utmärkt att köra mopeden på E85. Däremot är det en del saker som man bör tänka på. Det viktigaste är att man måste öka på bränslet med cirka 30 % i förhållande till luften. Detta ordnar man genom att montera ett större huvudmunstycke. Hur stort det ska vara får man prova sig fram till. Här är tändstiftet den bästa hjälpredan.

Kör mopeden på full gas någon kilometer och stäng av motorn i farten (om motorn får gå ner på tomgång kommer stiftet att visa hur blandningen är på tomgång då huvudmunstycket inte styr blandningen). Ta ur stiftet och kolla färgen på isolatorfoten. Är den vit eller gråvit är blandningen för mager = för litet munstycke. Är den brun så är blandningen rätt = korrekt storlek på munstycket. Är den svart är blandningen för fet = för stort munstycke.

Även trottelnålen kan behöva justeras (om sådan finns). Nålen arbetar på låg- och halvfart och här tar man hjälp av tändstiftet igen. Nu kör man på väldigt låg gas (max halv) under någon kilometer och stänger av motorn i farten igen och tar ur tändstiftet. Är isolatorfoten vi eller gråvit sitter nålen för långt ner. Är den brun sitter nålen i rätt position. Är den svart sitter nålen för högt.

Sedan gäller det att den tvåtaktsolja man använder blandar sig helt med E85. Här kan man antingen prova sig fram genom att blanda olja och E85 i en glasburk och se hur det ser ut. Circle K (f.d. Statoil) sade för ett par år sedan att deras tvåtaktoljor garanterat blandar sig med bensin som har 15 % etanolinnehåll vilket skulle motsvara "E15". Eller så kollar man med tillverkaren om deras olja blandar sig med E85 som då har 85 % etanolinnehåll.

Jag testade olika oljors blandbarhet med E85 för sju år sedan och tvåtaktsoljor av mineraltyp samt vanliga motoroljor ville inte riktigt blanda sig och blandningarna blev grumliga och efter något dygn började oljan fälla ut och lägga sig på botten av kärlet. En vegetabilisk olja (Castrol R 40) blandade sig däremot perfekt. Nackdelen med vegetabiliska oljor är att kan separera från bränslet vid låga temperaturer. Dessutom vill de vegetabiliska oljorna gärna koksa lite mer i avgasporten.

Har man packningsklister av typen Permatex så är den löslig i sprit (etanol) och kan då lösas upp av E85 vilket kan orsaka läckage om man använt sådant klister i motorn. När det är kallt ute är etanolen mindre lättantändlig så en motor som körs på E85 kan bli svårare att starta på vintern.

Jim Lundberg

E85 kräver en fetare blandning om motorn ska gå som den ska och inte bli överhettad. Därför måste ett större, eller ställbart, munstycke monteras i förgasaren. Tändstiftet visar när det blir rätt.

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Blir motorn varm av en dålig kondensator?

2 kommentarer

mekgoran: satte han tillbaka tändplattan exakt lika som innan, samma brytar avstånd, undrande...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017