Orolig tomgång på Husqvarna 120 cc

Orolig tomgång på Husqvarna 120 cc

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Jag har en Husqvarna 120 cc motor som är lite trimmad. Det sitter ett 85 munstycke i förgasaren. Motorn fungerar bra men jag har ingen tomgång, får hålla den med gas. Tändstiftet ser bra ut. Normalt ska det sitta ett 60 munstycke i som original. Kan det vara så att trotteln är sliten och glapp? Därav den oroliga tomgången.

Med vänlig hälsning

Lars

 

Svar: Det första som påverkas vid trimning är just tomgången. När en motor går på tomgång är gasflödet lågt och minsta avvikelse i flödet märks direkt. Om man ändrar trottelns position en halv millimeter på tomgång som gör det stor skillnad. Gör man samma sak på fullgas märks det nästan ingenting.

Om trotteln känns glapp så kan det mycket väl vara orsaken till den oroliga tomgången. Då läcker det luft på sidorna av trotteln samtidigt som den inte sitter still i blandningskammaren, som utrymmet där trotteln löper kallas. Det blir alltså en kombination av tjuvluft och positionsändring.

Om man tar bort förgasaren från motorn och stoppar in ett pekfinger från varje håll i förgasarens hål så kan man lätt känna om trotteln glappar i sitt hål genom att men trycker den fram och tillbaka med fingertopparna. Tar man ur trotteln kan man ofta se att den fått en "mage" på den sidan som är vänd mot cylindern.

Byte av trotteln minskar glappet rejält, men även förgasarhuset slits så ett trottelbyte återställer inte funktionen helt. Men det finns fler anledningar till orolig tomgång förutom trimning och glapp i trotteln.

Om trottelnålen är för långt ner kan blandningen bli för mager på tomgång och detta leder också till orolig tomgång – lite som när man stänger av bensinkranen med motorn igång. Precis innan motorn stannar så rusar den upp i varv några sekunder. Detta då på grund av att blandningen blir mager innan bränslet i flottörhuset tagit slut. Kolla även packboxarna i vevhuset så att de inte läcker. Likaså cylinderfotspackningen.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Rätt baklykta till Crescent 1210

1 kommentar

Johanlang27: Tack!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842