Hur shimsas kickaxeln på Sachs?

Hur shimsas kickaxeln på Sachs?

Publicerad

Fråga: Hej! Jag undrar hur man shimsar in kickaxeln på en 2-växlad Sachsmotor. Var ska shimsen placeras och hur mäter man vilket shims som behövs?

Svar: Hej!  För att mäta axialspel bör man använda en indikatorklocka. Men man kan också använda känsel och syn även om det inte ger exakta värden. Känseln är effektivast och där märker man av de riktigt små spelen.

Tillåtet axialspel för kickaxel är 0,1 mm och shimsen placeras enligt pilen i sprängskissen ovan. Ett så pass litet spel ska vara kännbart, men inte synbart.

Om du har ett större glapp bör du kontollera att du har kvar brickan under kickderevet nr.11 i bild ovan och nr.14 nedan. Anledningen till att dessa sprängskisser visar olika placeringar av denna bricka, beror på tillverkningsåret för motorn. Katalogbild ovan är från 1962, nedan från 1976.

 

 

Kickstartdelar Sachs 50/2 KS från katalog 1976. Shimsen är numrerade som del 12.

Shimsen placeras på kickaxeln i vänsterblockhalva, enligt bild nedan. "Limma" shimsen med fett så att de inte lossnar från axeln när blocken läggs ihop.

Kickaxeln placeras och spänns i vänster blockhalva. Sedan placeras de antal shims man behöver. Glöm inte att "limma" med fett

Sprängskiss Sachs 50/2 1961 och sprängskiss Sachs 50/2 S och KS 1976

Tips om hur man enklast lägger ihop blockhalvor efter shimsning finns här.

Läs även Jim Lundberg bok Stora Tvåtaktsboken, del 1. I den kan man följa Jims steg-för steg renoveringsguide om ett stort antal motor, bland annat Sachs.

Josefine Andfersson

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Rätt baklykta till Crescent 1210

1 kommentar

Johanlang27: Tack!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842