Årsmodell på DKW Hummel Super

DKW-moped av okänd typ och årsmodell, fotograferad på svenskt mopedrally 2015. Inte Leifs moped.

Årsmodell på DKW Hummel Super

Publicerad

Fråga: Hej. Har en DKW Humlan Super med typbeteckning VoV 1562. Undrar vilken årsmodell det är och om du har några tips på var jag kan få tag på reservdelar? Tack på förhand.

Hälsning Leif

 

Svar: Eftersom äldre mopeder inte registrerats och fått en nummerskylt finns det inga uppgifter hos myndigheterna som det gör för bilar, motorcyklar, lastbilar och traktorer. Ramnumret säger sällan någonting efter som det kräver att man kan kolla detta mot tillverkaren – i detta fall DKW som inte existerar längre.

VoV-numret säger ingenting om årsmodellen utan talar bara om vilka specifikationer en viss moped ska ha för att vara laglig på vägarna. Om man tar exempelvis en tvåväxlad Crescent Compact med VoV-nummer 1248 så hade den beteckningen VoV 1248 under hela sin existens från slutet av 1960-talet till början av 1980-talet.

De uppgifter man får fram för en DKW med nummer VoV 1562 är:

* 23-tums hjul

* 3-växlad låda

* Bingförgasare

* 11 kugg på framdrevet

*35 kugg på bakdrevet

* Förgasardimension: 9 mm

* Insugsdimension: 7,7 mm

* Intygsnummer på motor: U61-1498

Det som gäller vid datering av mopeder är att jämföra daterade reklambilder med den moped man har. Ibland kan det stå tillverkningsår på motorn (Baujahr på tyska) eller så kan det finnas ett tillverkningsår på undersidan av hastighetsmätaren. Men om motorn eller mätaren är utbytt så gäller ju inte dessa uppgifter för mopeden. Det är ändå bara en fingervisning då en moped från exempelvis 1959 mycket väl kunde få en mätare från 1958 monterad på fabriken.

En sak är om mopeden har en kick istället för pedaler. Före 1961 var det inte tillåtet med kick på mopeder i Sverige. Har motorn kick är mopeden tidigast från 1961 – om inte motorn är utbytt, förstås. Däremot fanns det fortfarande pedalmotorer efter 1961. Kolla i frågan Skillnad på svensk och tysk DKW-moped Där är det en kille i kommentarsfältet som påstår att han kan mycket om DKW Hummel. Kommentaren är visserligen från 2013, men testa hans mejladress.

Reservdelar kan finnas hos Rösebäckens Cykel & Motor, på veteranmarknader eller så kan man annonsera gratis i tidningen Classic Motors privatannonser. Givetvis även i ursprungslandet Tyskland, men där hittar man inga cylindrar och förgasare för svenska maxeffekter.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Blir motorn varm av en dålig kondensator?

2 kommentarer

mekgoran: satte han tillbaka tändplattan exakt lika som innan, samma brytar avstånd, undrande...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017