Registrera Puch Maxi KK

Fråga: Jag har en Puch Maxi KK, en lätt motorcykel från 1984-1985. Jag köpte den av en bilhandlare i Linköping 1986, och då var den inregistrerad. Jag flyttade till Norrtälje 1986, ställde av den och betalade registeravgift, tog av registreringsskylten, ställde in den i ett förråd hos en mopedhandlare i Norrtälje 1988. Där har den stått tills nu. Har inga papper kvar på den, hittar inget registreringsnummer. Jag sökte via ramnumret hos Transportstyrelsen, men du kunde inte hitta något, inte heller hos Riksarkivet. Den är svensksåld och har varit besiktad i Sverige. Går det att få fram uppgifter om den? Den är helt original.

Lars-Åke

Svar: Vilken kul motorcykel du har. Puch Maxi fanns både som moped och som lätt motorcykel, men själv har jag bara sett mopedversionen i verkligheten. Men nu till din fråga:

För att kunna registrera Puchen måste du på något sätt visa att den har varit i trafik i Sverige, exempelvis genom att försäkringsbrev där den varit försäkrad som lätt motorcykel.

Det går dock betydligt lättare att registrera den om du hittar registreringsnumret. Jag föreslår att du först gör en djupdykning i dina gamla papper och letar efter ledtrådar. Har du tur kanske du hittar registreringsbeviset igen, eller ett besiktningsprotokoll eller kanske kvittot på köpet där både ram- och registreringsnummer bör finnas med. Finns bilhandlaren kvar kanske de har några papper. Möjligen finns det också i bokslutet från firman, och det kanske finns kvar hos Skatteverket. I ditt, eller någon kompis eller släktings fotoalbum kan det finnas ett fotografi på Puchen när skyltarna syns. Möjligen dyker registreringsnumret, eller delar av det, upp i minnet under letandet, passa på att fråga kompisarna också. Får du bara fram en del av numret kan det underlätta rejält vid fortsatta efterforskningar hos Riksarkivet.

Det finns givetvis fler sätt, men detta är vad jag kommer på i en hast.

Lycka till

Robert Gustavsson

Rulla till toppen