Registrera Puch Maxi KK

Registrera Puch Maxi KK

Publicerad

Fråga: Jag har en Puch Maxi KK, en lätt motorcykel från 1984-1985. Jag köpte den av en bilhandlare i Linköping 1986, och då var den inregistrerad. Jag flyttade till Norrtälje 1986, ställde av den och betalade registeravgift, tog av registreringsskylten, ställde in den i ett förråd hos en mopedhandlare i Norrtälje 1988. Där har den stått tills nu. Har inga papper kvar på den, hittar inget registreringsnummer. Jag sökte via ramnumret hos Transportstyrelsen, men du kunde inte hitta något, inte heller hos Riksarkivet. Den är svensksåld och har varit besiktad i Sverige. Går det att få fram uppgifter om den? Den är helt original.

Lars-Åke

Svar: Vilken kul motorcykel du har. Puch Maxi fanns både som moped och som lätt motorcykel, men själv har jag bara sett mopedversionen i verkligheten. Men nu till din fråga:

För att kunna registrera Puchen måste du på något sätt visa att den har varit i trafik i Sverige, exempelvis genom att försäkringsbrev där den varit försäkrad som lätt motorcykel.

Det går dock betydligt lättare att registrera den om du hittar registreringsnumret. Jag föreslår att du först gör en djupdykning i dina gamla papper och letar efter ledtrådar. Har du tur kanske du hittar registreringsbeviset igen, eller ett besiktningsprotokoll eller kanske kvittot på köpet där både ram- och registreringsnummer bör finnas med. Finns bilhandlaren kvar kanske de har några papper. Möjligen finns det också i bokslutet från firman, och det kanske finns kvar hos Skatteverket. I ditt, eller någon kompis eller släktings fotoalbum kan det finnas ett fotografi på Puchen när skyltarna syns. Möjligen dyker registreringsnumret, eller delar av det, upp i minnet under letandet, passa på att fråga kompisarna också. Får du bara fram en del av numret kan det underlätta rejält vid fortsatta efterforskningar hos Riksarkivet.

Det finns givetvis fler sätt, men detta är vad jag kommer på i en hast.

Lycka till

Robert Gustavsson

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Blir motorn varm av en dålig kondensator?

2 kommentarer

mekgoran: satte han tillbaka tändplattan exakt lika som innan, samma brytar avstånd, undrande...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017