Mått på avdragare till tandrullen i ILO Piano

Mått på avdragare till tandrullen i ILO Piano

Publicerad

Fråga: Hej. Skall åka till en ålderman och hjälpa till med en renovering av en G50 ILO. Behöver tillverka en avdragare till tandrullen/vev, då han bor långt bort och saknar svets så måste jag ha avdragaren med, men saknar måttuppgifter på längd och innerdiameter/röret på Din specialare i Din förträffliga bok/böcker. Vore tacksam för uppgifter så jag kan greja till en sådan:)

Vänligen Peter

 

Svar: Det är väldigt trångt mellan rullens underkant och motorblocket så jag gjorde "hästskon" som ligger under rullen så tjock som möjligt och sedan fasade jag av den på insidan tills den gled in på plats.

Lade även ut en (icke skalenlig) måttskiss på rullen så du vet vad som ska få plats inne i avdragaren.

Jim Lundberg

"Hästskon" är fasad på undersidan för att gå fri från motorblocket.

Måttskiss på rullen. Kanten längst ner är tunn och bräcklig så det gäller att hästskon ligger mot så stor yta som möjligt för att sprida ut trycket.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Kapa drivkedja till Monark Monarped

1 kommentar

Motorfredrik: Vad är egentligen skillnaden mellan 415h och 415? Kommer ihåg att 415 var en länk längre än 415h trots samma antal rullar. 415h var tjockare, men inte borde längden skilja?

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01