Hastighetsmätarvajern går av på Crescent Compact

Fråga: Har en Crescent Compact med VDO-mätare. Vajern för mätaren gick av en gång så jag bytte den. Sen gick den av igen och igen. Den gick av vid den lilla delen längst ut som sätts ner i motorblocket varje gång (inte uppe i mätaren). Vad är felet? Behövs det smörjas?

David

 

Svar: Vajern behöver visserligen lite smörjning för att gå lätt, men det gäller även själva mätaren. Vajerbrotten kan bero på en kärvande mätare. Testa med att sticka in en tandpetare eller liknande i det fyrkantiga hålet i mätarens vajerfäste. Rulla nu tandpetaren mellan tummen och pekfingret. Mätarens axel ska nu snurra väldigt lätt med knappt kännbart motstånd.

Om den går tungt så har smörjmedlet i axeln antingen försvunnit eller stelnat. Man ska vara sparsam med att smörja hastighetsmätare då för mycket eller för tjock olja kan få den att visa fel, men axeln i vajerfästet kan man ge några droppar tunn olja. Bäst är symaskinsolja eller tunn motorolja. WD 40 och 5-56 kan upplevas som tunna, men när lösningsmedlet i dem har dunstat blir de mycket tjockare än vad de var när man sprejade ut dem.

Man kan börja med att ställa mätaren i en liten bägare med vajeranslutningen nedåt och sedan häller man i lacknafta så att bara själva anslutningen doppar i naftan. Låt den stå en stund, ta upp den och snurra lite på den med tandpetaren och sänk ner den i bägaren igen. Det kommer förmodligen att tränga ut mörk olja blandad med damm och slitpartiklar ur anslutningen. Upprepa tills det inte längre kommer ut några föroreningar. Torka av mätaren och droppa i några droppar tunn olja i anslutningen.

När det gäller vajern så smörjer man den någon gång per år med tunn olja genom att man lossar den uppe vid mätaren och droppar lite olja ner i vajern. . Jordens dragningskraft sköter resten. Se till att vajern inte ligger i skarpa böjar någonstans och att den inte kan komma i kläm någonstans – exempelvis vid styrstoppen.

Jim Lundberg

Hastighetsmätarvajern går av på Crescent Compact
Gammal smörja kan härskna och becka ihop till något som mer påminner om vax. Doppa vajerfästet i lacknafta och vrid runt den emellanåt med tandpetaren. Skaka ur naftan ur mätaren och droppa i ett par droppar symaskinsolja i fästet. Droppa runt axeln – inte i det fyrkantiga hålet.
Rulla till toppen