Avbruten styrtapp till svänghjul på Pilotmotor

Pilotmotorn har en styrtapp (nr 71) till svänghjulet. Tappens uppgift är inte att hålla hjulet i position under drift, utan ska vbara underlätta vid monteringen så att tändläget hamnar rätt. Det är konan som sedan håller fast hjulet på axeln.

Avbruten styrtapp till svänghjul på Pilotmotor

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har en Monark Monarped med motor "PILOT MOTOR (REX) Typ FM 504" (inte helt säker). Mitt problem är att piggen som finns på axeln som svänghjulet ska sitta på har gått av. Eftersom piggen har gått av kan jag inte få in svänghjulet i rätt läge och har inte möjlighet att ställa in tändningen.

Jag vågar inte svetsa där för jag är rädd att förstöra konan som svänghjulet sitter på. Jag har försökt med kallsvets/epoxilim för metall för att försöka återskapa piggen som ska styra in svänghjulet på axeln.

Vad ska jag göra för kunna få fast svänghjulet?

Med Vänliga Hälsningar

Leo Axelsson

 

Svar: Monark hade mycket riktigt mopeder med den tvåväxlade Pilotmotorn som heter FM 504 i ramen. Dessa mopeder hade benämningen M 56, M 56F samt M 61. Om styrtappen (nr 71 på översta bilden) har gått av så kan man försöka att borra ur den om hålet för tappen inte går rakt igenom axeln – då kan man ju knacka ut den från "baksidan".

Dessa tappar går oftast av om svänghjulets mutter lossat eller om man fått en rejäl baktändning. Då snurrar svänghjulet på axeln och det lilla stiftet klipps av. Det kan ofta vara svårt att se exakt var stiftet sitter då det brukar bli en del skador på konan så att stiftet och hålets kanter "smetas" ut mot varandra.

Man putsar då ytan där stiftet sitter med en finhuggen fil eller slippapper så att eventuella grader försvinner. Sedan doppar man axeln i tunn olja eller lacknafta och torkar av den noga. Om man nu pudrar på talk (typ barnpuder) så kommer detta att suga ut vätskan i som ligger i springan runt tappen och då mörknar pudret där så att man kan lokalisera tappens centrum och slå ett körnslag där inför borrningen. Om man värmer axeln något tränger vätskan ut fortare.

Den nya tappen kan man tillverka av änden på en vanlig snabbstålsborr. Tryck ner den i hålet och limma den gärna med Loctite så att den sitter kvar.

Men det finns ett enkelt alternativ om du vill slippa arbetet med att montera en ny tapp. Det är inte tappen eller kilen som håller hjulet i position när muttern väl är dragen – det är konan. Några motorfabrikat (Villiers och Victoria) har varken styrtapp eller krysskil i svänghjulen. På dessa motorer är konan på axeln helt slät och monteringen av svänghjulet i rätt position går då till på följande vis:

Skjut på svänghjulet tills det bottnar på vevaxeln, men utan att det fastnar på axeln. Börja med att justera brytaravståndet. I detta läge spelar det ingen roll hur hjulet hamnat på axeln,men det behövs för att kunna ställa brytaravståndet. På Pilot FM 504 ska avståndet vara 0,30 – 0,40 mm när brytarna står max öppna. Brytaravståndet påverkar även tändläget – därför justeras avståndet först.

Vrid sedan vevaxeln i rotationsriktningen (finns ofta pil på svänghjulet – eller så trampar man på pedalerna) tills kolven står 3,2 – 3,5 mm från övre dödläget vilket är tändläget för denna motor. Mät med ett skjutmått genom tändstiftshålet.

Vrid nu försiktigt på svänghjulet (utan att vevaxeln rör sig) i rotationsriktningen tills brytarna precis ska till att öppna. Ge nu svänghjulet en lätt smäll men en plasthammare inåt så att det fastnar på konan. Dra nu åt svänghjulsmuttern. Snurra motorn ett varv till och kolla att det blev rätt.

Om hjulet vill lossna framöver kan det bero på skador på konan. Då kan man slipa ner dessa genom att ha en liten klick ventilslippasta på konan och sedan vrider man svänghjulet fram och tillbaka tills konan i hjulet och konan på axeln slipats till samma form. Det ser man på att ytorna är mattgrå. Rengör noga från pastan efteråt.  

Jim Lundberg

Styrtapp på Husqvarna vevaxel. Tappen är klen och går lätt av om svänghjulsmuttern lossnar eller om motorn baktänder.

På denna axel går hålet rakt igenom axeln så det är lätt att knacka ur tappen från baksidan.

En del motorer har varken tapp eller kil till svänghjulet. Då får man ställa kolven i tändläget och sedan försiktigt dra runt svänghjulet på vevaxeln tills brytarna precis öppnar (=tändläget). Där ger man hjulet ett lätt smäll inåt så det fastnar på konan och sedan drar man fast muttern.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Förgasarproblem på Svalan med Panthermotor

7 kommentarer

Ingvar Nilsson: Hej igen! Jag har - dock utan provkörning - kommit ett steg mot en trolig lösning. Jag har nu läst Amal-manualen en gång till. För mager blandning vid liten eller ganska liten trottelöppning - 1 ...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842