Fanns fotväxelkonvertering till ILO G50?

Fanns fotväxelkonvertering till ILO G50?

Publicerad

Fråga: Hej! Jag och min kompis har lite funderingar över vårt projekt Monark 1292. Har bara en halv moppe än så länge och på några bilder på nätet ser det ut som den är handväxlad och på en bild Ni visade vid en tidigare frågeställning så anar vi ett fotväxel reglage. Fanns det fotbrygga för vajer manövrering som till den 2-växlde Sachsmotorn.
Vänliga hälsningar Peter
 
Svar: Hej Peter! Monark 1292 hade ILO G50-motor med en fotväxelkonvertering direkt på motorn. Detta utförde man efter den nya mopedlagen som trädde i kraft 1961 vilken tillät fotväxel på mopederna. Nu ville alla svenska tillverkare utrusta de mer påkostade mopedmodellerna med fotväxel.
Se komplett sprängskiss här
 
Josefine Andersson
 

Bild på Monark 1292 från 1962

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Kapa drivkedja till Monark Monarped

1 kommentar

Motorfredrik: Vad är egentligen skillnaden mellan 415h och 415? Kommer ihåg att 415 var en länk längre än 415h trots samma antal rullar. 415h var tjockare, men inte borde längden skilja?

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01