Kroma om Zündappcylinder

Kroma om Zündappcylinder

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har en cylinder till Zundapp CS50 med hårdförkromat cylinderlopp. Cylindern har två djupa repor på grund att att en låsring till kolvbulten har lossnat. Även kolven har skador.

1. Finns det någon firma som ka om-kroma ett cylinderlopp?

2. Har en Nicasil-behandlad cylinder lika lång livslängd som en cylinder med hårdförkromat cylinderlopp?

3. Finns det nya cylindrar att köpa med hårdförkromat cylinderlopp till Zundapp?

4. Finns det flera motorfabrikat än Zundapp med förkromade cylinderlopp?

Göte

 

Svar: Vi tar frågorna i tur och ordning:

1. När det gäller omkromning, alltså att man ska göra om samma behandling som det var original, så vet jag ingen på rak arm som gör detta då Nikasilbehandling har blivit dominerande.

2. Har inte sett någon jämförelse i slitstyrka/livslängd mellan krom och Nikasil, men Nikasil används i väldigt extrema motorer med gott resultat.

3. Det nytillverkas väldigt mycket reservdelar till äldre mopeder idag. När det gäller cylindrar till äldre mopeder finns det nästan bara trimcylindrar. Till just Zündapp är några cylindrar Nikasilbehandlade från början. På övriga framgår det inte vad loppet har för ytbehandling. Tänk på att aldrig använda kromade kolvringar i ett kromat lopp - då skär det.

4. Hårdförkromade cylinderlopp dök på någon gång på 1950-talet om jag minns rätt. I början var det bland annat motorsågar som fick denna typ av cylindrar. Men när det gäller tvåhjulingar var det ett antal fabrikat som valde kromade lopp. Förutom Zündapp var det bland annat Victoria och Husqvarna (Silver- och Guldpilen) som hade denna ytbehandling.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Kapa drivkedja till Monark Monarped

1 kommentar

Motorfredrik: Vad är egentligen skillnaden mellan 415h och 415? Kommer ihåg att 415 var en länk längre än 415h trots samma antal rullar. 415h var tjockare, men inte borde längden skilja?

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01