Montera främre kedjedrevet på Yamaha FS1

Framdrev på Yamaha FS 1 - här fäst med en mutter.

Montera främre kedjedrevet på Yamaha FS1

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har en fråga gällande kedjedrevet till en Yamaha FS1. Jag har problem att få in drevet hela vägen på axeln på motorn. Är det tänkt att man ska värma drevet för att få in den hela vägen in på axeln? På den aktuella motorn så finns det inte någon gängad del på axeln så hur ska drevet monteras?

Mvh Peter

 

Svar: Jag har bara sett FS1-motorer som har en mutter som håller fast kedjedrevet, men finns det ingen gänga längst ut på axeln ska det vara en låsring av den typen som även sitter på Puch V3-motorer. Vet inte om det är samma dimension på låsringen – kolla med en mopedhandlare. Det är i alla fall en vanlig typ av ring som kallas för SGA (Seegersäkring – Axel) på fackspråk.

Man ska hur som helst aldrig värma drevet vid montering. Det ska gå på ändå, även om man kan behöva knacka lite lätt på det – särskilt om det är nytt. Innanför drevet sitter det dessutom en packbox som kan ta skada av värmen. Om drevet går väldigt trögt på axeln kan det vara feltillverkat, eller så finns det skador på axeln. Slår man för hårt mot axeln kan man skada lagren inne i motorn.

På den varianten med mutter till drevet sitter det en hylsa på axeln (nedre bilden) som går in i packboxen. Drevet ska ända in till hylsan på den motorn med mutter. Hur det ser ut på motorer med låsring vet jag inte, men drevet ska ju givetvis in så långt på axeln att spåret för låsringen friläggs.

Jim Lundberg

Innanför drevet sitter en hylsa som ska in i packboxen i blocket. Drevet ska sedan dras dikt mot denna hylsa med muttern.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Kapa drivkedja till Monark Monarped

1 kommentar

Motorfredrik: Vad är egentligen skillnaden mellan 415h och 415? Kommer ihåg att 415 var en länk längre än 415h trots samma antal rullar. 415h var tjockare, men inte borde längden skilja?

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01