Renovera DKW-motor till DKW Hummel

Renovera DKW-motor till DKW Hummel

Publicerad

Fråga: Hej. Har ni haft någon artikel om hur man renoverar en motor till DKW Hummel. Jag har inte sett att det finns något om detta i Stora Tvåtaktsboken 1 och 2.

Mvh Arne

 

Svar: Om det handlar om DKW-motorn som satt en kort period i Hummel (Humlan) så är den tyvärr inte med i dessa böcker. Motorn är ovanlig och jag har personligen bara sett två exemplar i verkligheten. Av den anledningen har jag inte kunnat skriva om den. Den ena av dessa två motorer var visserligen var min, men helt hoprostad och dessutom långt ifrån komplett.

1958 slog man ihop fabrikerna DKW, Express och Victoria som sedan fick namnet Zweirad Union. I samma veva försvann respektive tillverkares motorer och man tog fram nya motorer som i vissa fall baserades på enskilda tillverkares motorer, men var mer olika än lika i konstruktionen.

DKW-motorn blev kortlivad i Humlan och ersattes av den betydligt vanligare Victoria EM 50 – Zweirad Union (är med i del 2 av Stora Tvåtaktsboken). Vet dock inte hur lika dessa två motorer är varandra till sin konstruktion. Ett yttre kännetecken är att pinnskruvarna i blocket till cylindern sitter förskjutna ett åttondels varv på DKW-motorn.

Jag har tyvärr ingen mer information eller sprängskiss till denna motor.

Jim Lundberg

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Kapa drivkedja till Monark Monarped

1 kommentar

Motorfredrik: Vad är egentligen skillnaden mellan 415h och 415? Kommer ihåg att 415 var en länk längre än 415h trots samma antal rullar. 415h var tjockare, men inte borde längden skilja?

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01