Victoria EM50-motor som sackar i backarna

Victoria EM50-motor som sackar i backarna

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har en Victoria EM50 motor som jag inte får att gå riktigt bra. Den har dragen plugg ett litet jack i kolven, insuget är original och likaså förgasaren som är på 9 mm. Jag vill inte uppnå någon superfart utan mer ett jämt flöde där mopeden orkar dra en uppför en backe utan att den sackar och man måste växla ner till ettan och lusa sig upp. För det är så den beter sig nu. Särskilt när den blivit varm.

Jag har ett 58 fast munstycke och nålen i förgasaren är ett steg från maxläget. Mopeden 4-taktar när den varvar ur så som jag läst mig till hör att den skall göra när luft/bränsleblandning är schysst. Med 56 munstycke så orkar den inte varva ur ens på tomgång. Stiftet är ett nytt NGK B7HS. Jag hade tidigare ett varmare stift och nålen i topp men fick då även problem med loppa på stiftet. Kan det vara så att det inte lirar med dragen plugg, originalinsug och originalförgasare?

Vh Matte

 

Svar: När man trimmar en motor så brukar man få offra lågvarvegenskaperna, alltså förmågan att segdra, till förmån för hög effekt på höga varvtal. Givetvis beroende på trimningsgrad. Om man bara tar ur pluggen och inte borrar bort kanten längst in mot loppet har man inte vunnit något förbättrat flöde. Dessutom har man då inte ökat durationen – alltså hur länge (i vevaxelgrader) som insuget är öppet.

Men även om insuget är lika stort hela vägen in blir resultatet inte så märkbart med original insugningsrör och förgasare. Jackad (lucka) kolv kan sänka förmågan till att segdra rejält – särskilt om man även har förstorat (=sänkt) insuget.

Vi på Classic Motor vill inte medverka till trimtips av mopeder då det är olagligt att framföra en sådan på allmän väg vilket verkar vara det vanligaste stället man kör på. Dessutom vet vi för lite om trimning. Ofta är det hemborrat och/eller en salig blandning av trimdelar det handlar om. Tumregeln för motortrimning är att samtliga delar måste stämma med varandra (cylinderns porthöjder och portareor, topplock, avgassystemets längd och volym, drevning med mera) om det ska fungera som det är tänkt.

Om en moped måste växlas ner till ettans växel i en uppförsbacke så kan det bero på många faktorer. Hur brant backen är, hur mycket föraren väger, hur fort den går på ettans växel för att nämna en del. En moped med original 1 hästkraft är inte särskilt snabb i uppförsbackarna.

När det gäller bestyckningen så ska tändstiftets isolatorfot vara ljusbrun om blandningen är korrekt. Om motorn fyrtaktar på toppvarv vet man att munstycket inte är för litet vilket ger mager blandning och risk för haveri då motortemperaturen ökar och smörjningen minskar.

Jim Lundberg

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Kapa drivkedja till Monark Monarped

1 kommentar

Motorfredrik: Vad är egentligen skillnaden mellan 415h och 415? Kommer ihåg att 415 var en länk längre än 415h trots samma antal rullar. 415h var tjockare, men inte borde längden skilja?

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01