Tankrengöring på DKW Hummel

Det är lite knepigare att rengöra bensintanken på mopeder med inbyggd tank. Att ruska runt med grus är svårt - men syror fungerar bra.

Tankrengöring på DKW Hummel

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har precis köpt en DKW Hummel moped, med ytrost i tanken, känns nästan som grus. Kan jag kemiskt rengöra tanken, till exempel med ättika eller citronsyra, i vilka koncentrationer och tider i så fall? Den vanliga metoden med grus och div lösningsmedel fungerar ju dåligt på den fastsvetsade tanken. Grannarna skulle undra varför jag står skakar på hela mopeden, med raka armar...

Arne

 

Svar: Problemet med mopeder som har inbyggd tank i ramen är att de inte gärna går att skaka på eller rotera för att med vasst grus skava bort rost och annat på tankens insida. Har man tillgång till en traktor kan man spänna fast ramen på ena bakhjulet, fylla på med grus och vatten och sedan köra några kilometer.

Eller så rengör man tanken kemiskt. Blandningsförhållandet mellan vatten och citronsyra är väldigt okritiskt. 1 till 3 dl citronsyrepulver till en liter vatten fungerar bra. Samma sak är det med tiden för behandlingen. Har man högre koncentration syra, högre temperatur och rostlagret tunt så går processen fortare.

Är koncentrationen syra lägre, temperaturen lägre och rostlagret tjockt så tar det längre tid. Men syran angriper inte metallen lika hårt som den angriper rosten så det är ingen risk att det uppstått stora fräthål i tanken om processen pågått lite för länge.

Samma sak gäller för ättika. Väljer man ättiksprit (12 %) tar det längre tid att få bort rosten jämfört med om man istället väljer ättiksyra (24 %). En tredje variant är kalkborttagning som har fosforsyra som aktiv komponent – precis som i "rostätare" och liknande produkter. Nilfisk har en kalkborttagning på enlitersflaska som fungerar bra mot rost. Den går att späda med vatten, men då tar det längre tid att få bort rosten

Tiden kan variera mellan en halvtimme till flera dagar och då så många faktorer spelar in så får man kolla ner i tanken med en ficklampa och se om rosten är borta eller inte. Helst bör man tvätta ur tanken med något fettlösande som avfettning innan man sätter igång. Fett (tvåtaktsolja) lägger sig som en skyddande hinna över rosten och hindrar syran från att komma åt rosten.

Börja med att hälla i en liter avfettning i tanken och skaka runt ordentligt. Töm ur och skölj med hett vatten några gånger. Tänk på att bensinkranen är gjord av aluminium och kan mer eller mindre försvinna i kontakt med syror. Ersätt den med en gummiplugg eller liknande. För att det inte ska uppstå rost på grund av syrarester måste tanken sköljas noga efter behandlingen. Låte den gärna stå full med vatten under natten så syran hinner lakas ur. Ha gärna lite målarsoda eller maskindiskmedel i ett av sköljvattnen då dessa är alkaliska och neutraliserar syror.

Jim Lundberg

Citronsyra är en bra rostborttagare. Man blandar pulvret med vanligt vatten. 10 - 30 % pulver i vattnet fungerar bra.

Citronsyra finns i kryddhyllan i affären, men behöver man större mängder syra blir det billigare att köpa större förpackningar (Googla)

Tanktätningar både tätar och skyddar mot rost, men om tankens insida inte är kliniskt ren så kan det gå så här...

Hela hinnan släppte och lade sig som stora flagor i botten av tanken.

On
Off

6 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Kapa drivkedja till Monark Monarped

1 kommentar

Motorfredrik: Vad är egentligen skillnaden mellan 415h och 415? Kommer ihåg att 415 var en länk längre än 415h trots samma antal rullar. 415h var tjockare, men inte borde längden skilja?

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01