Löst munstycke på tvåväxlad Sachs

Änden på munstycket (till vänster) ska täta mot godset i förgasaren så att bensinen bara kan passera in (gul pil) genom munstycket och sedan ut genom de radiellt borrade hålen (blå pilar). Om munstycket inte är i botten sköljer bensinen förbi munstycket och motorn blir sur. Man ska dock inte dra ett munstycke för hårt för då plattar man ut de radiella hålen. På detta munstycket har de blivit ovala av hård dragning

Löst munstycke på tvåväxlad Sachs

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har en moped med Sachs 50/2 från 1959 original förutom ställbart. Häromdagen fick jag ett litet problem och vill veta om det var någonting mer seriöst. Moppen gick utan problem i cirka 2 mil varpå den lät som om den fick soppatorsk och dog (det fanns bra med bensin i tanken).

När jag inspekterade den verkade den lite varmare än vanligt och munstycket hade vridit ur sig ett kvarts varv (inte justeringen utan hela munstycket). Kan att den dog bero på att munstycket satt löst eller finns det en troligare anledning? Lät den stå i kanske 5 minuter, drog åt munstycket och körde som vanligt 1 km hem.

Alfred

 

Svar: Om en motor blir varm på grund av bränslet så uppstår detta när blandningen blir för mager – alltså att mängden bränsle i förhållande till luft minskar. När ett munstycke av den typen som sitter i många mopedförgasare lossnar så sker det omvända – bensinen läcker förbi munstycket och blandningen blir fetare. Detta ger snarare en lägre motortemperatur och andra symtom är fyrtaktning och mer rök ur avgasröret.

Men om munstycket gängat ut sig så att bränslet smiter förbi så kan motorn mycket väl stanna av denna anledning – den dränks helt enkelt då ner inte hinner förbränna den ökade mängden bränsle och du brukar tändstiftet bli så vått att gnistan försvinner och då stannar motorn. Det är helt ofarligt och motorn fick sig i så fall en extra dos med tvåtaktsolja vilket snarare är nyttigt.

Men om motorn blev varmare än normalt, oavsett anledning, så kan det vara så att tändspolen är på väg att ge upp. När en tändspole börjar bli dålig så är de första symtomen att gnistan försvinner när spolen värmts upp. I det flesta fall kan man köra vidare om motorn, och spolen, bara fått kallna en stund. Om problemet med att motorn stannar skulle uppstå igen så tar du ur tändstiftet så fort den stannat. Är stiftet blött så är gnistan dålig (om inte förgasaren dränkt det), och är stiftet torrt så kommer det inget bränsle. Då vet man i vilken riktning man ska fortsätta felsökningen – tändning eller bränsle.

Jim Lundberg

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Bygg en motortvätt av diskmaskinen

21 kommentarer

JohanV: Hej, Har köpt en beg. bordsdiskmaskin som inte vill gå igång. och uppfattar det som att magnetventilen väntar på vatten, den brummar. Efter magnetventilen leds vattnet igenom en platt plast detalj...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842