Löst munstycke på tvåväxlad Sachs

Fråga: Hej! Jag har en moped med Sachs 50/2 från 1959 original förutom ställbart. Häromdagen fick jag ett litet problem och vill veta om det var någonting mer seriöst. Moppen gick utan problem i cirka 2 mil varpå den lät som om den fick soppatorsk och dog (det fanns bra med bensin i tanken).

När jag inspekterade den verkade den lite varmare än vanligt och munstycket hade vridit ur sig ett kvarts varv (inte justeringen utan hela munstycket). Kan att den dog bero på att munstycket satt löst eller finns det en troligare anledning? Lät den stå i kanske 5 minuter, drog åt munstycket och körde som vanligt 1 km hem.

Alfred

 

Svar: Om en motor blir varm på grund av bränslet så uppstår detta när blandningen blir för mager – alltså att mängden bränsle i förhållande till luft minskar. När ett munstycke av den typen som sitter i många mopedförgasare lossnar så sker det omvända – bensinen läcker förbi munstycket och blandningen blir fetare. Detta ger snarare en lägre motortemperatur och andra symtom är fyrtaktning och mer rök ur avgasröret.

Men om munstycket gängat ut sig så att bränslet smiter förbi så kan motorn mycket väl stanna av denna anledning – den dränks helt enkelt då ner inte hinner förbränna den ökade mängden bränsle och du brukar tändstiftet bli så vått att gnistan försvinner och då stannar motorn. Det är helt ofarligt och motorn fick sig i så fall en extra dos med tvåtaktsolja vilket snarare är nyttigt.

Men om motorn blev varmare än normalt, oavsett anledning, så kan det vara så att tändspolen är på väg att ge upp. När en tändspole börjar bli dålig så är de första symtomen att gnistan försvinner när spolen värmts upp. I det flesta fall kan man köra vidare om motorn, och spolen, bara fått kallna en stund. Om problemet med att motorn stannar skulle uppstå igen så tar du ur tändstiftet så fort den stannat. Är stiftet blött så är gnistan dålig (om inte förgasaren dränkt det), och är stiftet torrt så kommer det inget bränsle. Då vet man i vilken riktning man ska fortsätta felsökningen – tändning eller bränsle.

Jim Lundberg

Rulla till toppen