Stum koppling på ILO Piano efter lamellbyte

Stållamellerna i ILO-motorns koppling måst palcera på axeln så att hålen för kopplingsfjädrarnas koppar ligger exakt i linje med varandra.

Stum koppling på ILO Piano efter lamellbyte

Publicerad

Fråga: Hej. Har monterat lameller på en ILO G50-motor enligt din Stora Tvåtaktsbok. Pinnen fungerar, men när jag lägger på yttersta brickan med skruvarna och skruvar fast så blir det stumt. Skruvarna ska ju löpa i sina hylsor, men kopplingen öppnar inte lamellerna och frikopplingshandtaget går inte att rubba. Varför?

Vänligen

Arne

 

Svar: Kopplingen på ILO G 50 Piano brukar inte ställa till några problem då den är en ganska simpel konstruktion. Men för att lamellerna ska kunna gå isär vid frikoppling så gäller det att samtliga stållameller ligger exakt rätt så att hålen för fjädrarnas koppar ligger precis i linje med varandra. Man kan få vrida och vända på dessa lameller tills hålen för kopparna ligger lika – annars kommer kopparna att kärva mot lamellerna som då får svårt att röra sig.

Justering av kopplingsfjädrarna går inte att göra utan man drar helt enkelt alla skruvar i botten då det sitter en liten distanshylsa på varje skruv som skruvskallen bottnar mot. Man kan alltså aldrig dra in skruvarna för långt så att fjädrarna blir för mycket hoptryckta.

Den enda justering man behöver göra är att se till att kopplingsarmen på motorns vänstra sida får en frigång på 2 – 5 mm från kåpan räknat. Alltså – när svänghjulskåpan är på plats ska armen kunna röra sig 2 – 5 mm innan kopplingen aktiveras och detta justeras med en skruv på kopplingsarmen.

Jim Lundberg

Varje fjäderenhet består av en kopp, en fjäder, en distanshylsa samt en skruv. Koppen ska träs genom samtliga stållameller. Distanshylsan förhindrar att man drar ihop fjädern för mycket.Man dra helt enkelt åt skruven tills det tar stopp.

Kopplingsmekanismen justeras med en skruv på kopplingsarmen. Armen ska ha 2 - 5 mm frigång med svänghjulskåpan monterad.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Var köpa batteribrytare?

10 kommentarer

Gurra: @hrister.andersson.54: jag misstänker att det är larmet som spökar. Koden har förkommit och när jag kopplar bort larmet går bilen naturligtvis inte att starta!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842