Växellådsolja till Matchless G3 från 1941

Växellådan (12) i Matchless G3 från 1941 ska ha 1 liter SAE 140-olja.

Växellådsolja till Matchless G3 från 1941

Publicerad

Fråga: Hej! Har kommit över en gammal Matchless G3 från 1941. Min fråga är vad det ska vara för olja i växellådan och hur mycket? Har kollat runt lite och får lite olika svar.

Mvh Christian

 

Svar: Växellådan i Matchless G3 från 1941 ska ha 1 ¾ pint (ca 1 liter) transmissionsolja som på den tiden hade beteckningen C 600. Det motsvarar idag en olja med viskositeten SAE 140. Denna typ av olja tillverkas idag av Castrol. Man kan även använda en motorolja med viskositeten SAE 50 som är något tunnare, men då finns det risk för att det börjar fukta med olja på lådans utsida. Den tunnare oljan rekommenderas vid körning i kallt klimat.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Kapa drivkedja till Monark Monarped

1 kommentar

Motorfredrik: Vad är egentligen skillnaden mellan 415h och 415? Kommer ihåg att 415 var en länk längre än 415h trots samma antal rullar. 415h var tjockare, men inte borde längden skilja?

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01