Husqvarna Flinta som börjar rycka efter 30 minuter

Husqvarna Flinta som börjar rycka efter 30 minuter

Publicerad

Fråga: Jag har en Flintamotor som jag inte lyckas få en felfri gång på. Den startar lätt och varvar bra, är urstark och går jättefint tills den har blivit riktigt genomvarm, då börjar den rycka till mitt i körningen. Detta uppkommer efter ca 30 minuters körning, aldrig tidigare. Det är inget konstant ryckande hela tiden utan det kommer då och då när man minst anar det, raksträcka som uppförsbacke. Det kan liknas närmast vid att man duttar till på dödaren.

Har bytt spole, kondensator och brytare två gånger, kört med och utan avgasrör, provat olika tändstift och justerat tändning fram och tillbaka utan resultat. Har även kopplat ur dödaren för att eliminera ett eventuellt glapp. Motorn är renoverad och jag har aldrig kört med den innan renoveringen.

Förgasaren är en Bing 1/10/88. Den saknar nål, jag vet inte om det ska vara så? Den har även ett lufthål rakt in i trottelhuset underifrån sidan, bredvid bottenpluggen. Konstigt, men det har jag sett på fler sådana förgasare. Vad kan problemet vara? Det uppstår med både fast och ställbart munstycke, dock verkar det bli värre med ställbart. Svårt att få den att gå riktigt alls med det.

Martin Pettersson

 

Svar: Generellt så kan man säga så här när en motor har ryckig gång: Långa ryck = bränsle- eller el-relaterat. Korta ryck = el-relaterat. I ditt fall verkar det ju vara korta ryck och då borde felet ligga hos tändsystemet.

Nu har du ju bytt alla delar och även kopplat ur dödaren utan att felet försvunnit. Ett långskott är att svänghjulet förlorat en del av sin magnetisering. Detta är dock ovanligt på svänghjul från efterkrigstiden, men magneterna kan tappa styrkan om man kört länge med en kortsluten belysningsspole. Magneter tappar gärna styrkan när de värms upp och är de dåliga från början blir de ju ännu sämre när motorn är varmkörd. Innanför svänghjulskåpan kan det vara 70 grader när man kör.

Ett annat långskott är om ramlagren är dåliga och kanske sitter med dålig passning i blocket. Då kan vevaxeln/svänghjulet kasta så mycket att brytarna påverkas. Kolla även att svänghjulets magneter inte tar i spolarnas polskor. Det ska vara 0,20 mm mellan dem. Detta justerar man genom att lossa lite på ena spolen två skruvar. Sedan sticker man in ett bladmått på 0,20 mm mellan magneter och polskor och så drar man åt skruvarna igen.

Vissa mopedförgasare saknar nål och har bara ett spridarmunstycke i botten av blandningskammaren. Jag vet dock inte om din förgasare saknar men Bingförgasaren till Husqvarna med beteckningen 1/10/86 (sista talet anger utförande på förgasarhuset) saknar trottelnål. Att ryckningarna påverkas av munstycket kan ha att göra med att gnistan är dålig/ojämn och att olika bränsleblandningar är olika lättantändliga. Ett långskott till: kolla så att det inte finns kondensvatten i tanken.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Kapa drivkedja till Monark Monarped

1 kommentar

Motorfredrik: Vad är egentligen skillnaden mellan 415h och 415? Kommer ihåg att 415 var en länk längre än 415h trots samma antal rullar. 415h var tjockare, men inte borde längden skilja?

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01