Modell och tillverkningsår

Modell och tillverkningsår

Publicerad

Fråga: Hej! Samma frågor, nytt objekt. Vilken modell är detta och när tillverkades den? Mvh Butcho

Svar: Hej igen Butcho! Detta är ett hopplock av delar, men vi tar det i tur och ordning.

Ramen är av Crescent modellen 1134 som tillverkades 1959. Detta ser vi på ramnumret och ramdekalen är även den från 1959. Denna hade tvåväxlad Sachsmotor med trampstart.

 

N betyder att mopeden är tillverkad av Nymanbolagen och 9 anger tillverkningsåret 1959.

Pakethållaren lanserades inte förrän 1960 på den tvåhjuliga paketmopeden, så denna är eftermonterad. Som man ser så saknas även fästen i ramen för pakethållaren samt låskonstruktionen för styrvinkel som användes för säker parkering med last över framhjulet.

Framgaffel, skärm och stag hör hemma på Crescentmodellen 1129 sport som tillverkades 1958.

 

 

 

 

Modell 1129 sport som objektets framgaffel och skärm härstammar från.

Styrhållare och styrstam var original för modellerna Crescent 1173 sport eller 1137-1, båda från 1963 eller Crescentmodellen 1144 från 1964.

Framhjulet är med Nymans fullnav är standard på Crescentmopederna efter 1961, men de även fanns på några enstaka modeller redan 1960.

Bakhjulet har Leleunav och dessa blev standard på MCB-mopeder 1972. Troligtvis kommer hjulet från MCB 1279 1972.

Bensintank är som synes från Monark. Detta utförande i grönt vittnar om att den tillhört en Monark Monarped 1231 eller 1241 året 1961.

Lite roligt att ramen utrustats med delar från andra Crescentmopeder bortsett från Monarktanken från 1961. Bra att veta är att framgaffel, skärm och stag kan vara eftertraktade eftersom reservdelar till Crescents första sportmoped 1129 är ganska svåra att finna idag.

Lycka till moped objekten i framtiden!

Josefine Andersson

Ramen vittnar om den kommer från en Crescent 1134 från 1959, vilken ser ut så här i originalutförandet.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Var köpa batteribrytare?

10 kommentarer

Gurra: @hrister.andersson.54: jag misstänker att det är larmet som spökar. Koden har förkommit och när jag kopplar bort larmet går bilen naturligtvis inte att starta!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842