Crescent 2000 som tappat gnistan

Fråga: Hej Jim! Läser dina inlägg i Classic Motor med intresse, nu har jag problem med vår Crescent 2000-moped med Sachsmotor. Årsmodell borde vara slutet av 50-talet. Den har stått i c:a 20 år, Jag försökte starta den för två år sedan, utan resultat, trots ny tändspole, spetsar och kondensator, tyckte det var bra gnista, men inte en antydan till tändning.

Nu gör jag nya försök, efter att renoverat den i vinter, med nya packboxar, och kannringar (6 kg komp) fick den att tända några gånger på kicken, men benen tog slut. Tog då borrmaskinen och körde både sakta och fort, fick en antydan till tändning några gånger. Har gjort ren förgasaren efter konstens alla regler med rengöringsvätska och en tråd genom munstyckshålet, men ingenting hjälper. Har hållit på i flera dagar.

Kan tändspolen och kondensatorn bli förstörd om man kör för mycket med borrmaskin? Nu har gnistan i stort sett försvunnit, kan känna lite om man sticker in fingret i tändhatten. Är det viktigt med originalspolen? Det är Bosch tändsystem på den. Vad är det för fel? Skall åka ett mopedrally inom några dagar. Vänligen ge mig ett råd.

Mvh

Neimer Norell

 

Svar: Varken tändspole, brytare eller kondensator tar skada av att man kör runt motorn med en borrmaskin. Dessa delar får betydligt mer ”stryk” när motorn är igång utan att ta skada. Med 6 kilo i kompression har du en tät och bra motor som ska starta om den bara får gnista och bensin som professor Lundberger skulle ha sagt.

Nu låter det som att det är tändsystemet som är orsaken, men gör ändå så här: gör ett rejält stratförsök och skruva sedan ur tändstiftet. Är det blött så är gnistan dålig och är det torrt så kommer det inget bränsle. Då vet man i vilken riktning man ska fortsätta felsökningen.

Men om du kan ha fingret i tändhatten och det bara känns litegrann när motorn dras runt så måste det vara tändningsfel. Det känns rejält i fingret om allt är som det ska. Börja dock med att ställa in det som går att ställa in. Först justeras brytaravståndet. Man vrider då runt motorn tills brytarna står maximalt öppna. På sachsmotorn ska de då vara öppna 0,40 mm (+/- 0,05 mm).

När brytarna är justerade är det dags för att justera förtändningen. Tändningen ska inträffa när kolven har 1,5 till 2,0 mm kvar till övre dödläget, och detta justeras genom att vrida hela tändplattan med- eller motsols. Plattan sitter med tre M4-skruvar som först måste lossas.

Kolla även abrissmåttet (se övre bilden) det mäter man mellan en av tändspolens polskor och den magnet som precis har passerat. Detta görs då precis när brytarna ska till att öppna och måttet ska då ligga mellan 7 – 11 mm. Om det hamnar utanför dessa mått kan det vara så att brytarna är slitna, krokiga eller av fel modell. Hamnar abriss fel så försvagas eller försvinner gnistan.

Men kolla också att det inte är så enkelt att det är smuts på brytarkontakterna. Vissa tillverkare oljar till och med in dem och då måste de avfettas innan man börjar köra – annars ligger oljan kvar mellan kontakterna och isolerar. Ta lite aceton eller rödsprit på en lite trasa. Peta upp brytarna med en mejsel och stick en ett hörn av trasan mellan kontakterna. Släpp ihop kontakterna och dra ut trasan. Upprepa några gånger. Kolla även att kontakterna går lätt på sin axel. Testa även med att koppla loss den svarta kabeln (=dödaren) från motorn ifall det är kortslutning i omkopplaren på styret.

En grej till. Gummiklädda packboxar har en tendens att krypa ur sina hål i blocket och om det sker i vevhuset tappar man vevhuskompressionen. Då suger motorn inte i sig bränsle (=torrt tändstift). Ett sätt att få dem att sitta säkert är att avfetta dem samt hålet i blocket. Sedan stryker man på ett tunt lager Loctite på utsidan av packboxen innan den trycks in i sitt hål.

Jim Lundberg

 

Rulla till toppen