Vettigt pris på NV från 1950

Vettigt pris på NV från 1950

Publicerad

Fråga: Tittar på en NV 2B 1950. Är 12 000:- ett vettigt pris?

Hans-Eric Westerlund

 

Svar: Vi på Classic Motor gör inga värderingar av fordon då vi dels inte kan allt om alla modeller, dels för att skicket kan variera väldigt mycket vilket avgör värdet. Här vet vi ingenting och skick och status.

Vad jag kan förstå så handlar det om en NV med 128 kubiks JB-motor. Om jag ändå ska försöka mig på något värde på en sådan NV så kan jag höfta till det så här:

Ett orört vrak som stått i en lada i decennier: Kanske en tusenlapp eller två.

En orenoverad och komplett, men inte körbar och registrerad: tre till fem tusen kronor.

Samma som ovan men körbar och besiktad: sex till åtta tusen kronor.

Sedan finns det massor av varianter och kombinationer som det inte går att ta upp här då det skulle bli en avhandling. En del vill ha patinan kvar – andra vill ha allting totalrenoverat till minsta skruv och bricka. En del hojar är helrenoverade fast i fel färg och med delar från fel modeller vilket knappast höjer värdet särskilt mycket. Det förekommer även fenomenet "gubbrenoveringar" där man lackerat om med sprejburk från bensinmacken, tillverkat packningar av mjölkpaket och lackerat över allt rostskadat krom med silverfärg.

Om jag personligen skulle ge 12000:- för en liten NV med JB-motor så ska den vara i absolut toppskick, helt komplett med endast originaldelar och framförallt – den ska vara besiktad och klar att ta ut på vägen.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Kapa drivkedja till Monark Monarped

1 kommentar

Motorfredrik: Vad är egentligen skillnaden mellan 415h och 415? Kommer ihåg att 415 var en länk längre än 415h trots samma antal rullar. 415h var tjockare, men inte borde längden skilja?

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01