Yamaha DT 50 R som tappat gnistan

Yamaha DT 50 R som tappat gnistan

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har en Yamaha DT 50r 07. Nyligen har jag lackerat om ramen, men inte rört motorn eller förgasaren (inte ändrat något på den). Efter jag plockat ihop den så gick den i drygt två dagar innan den dog.  Och nu får den ingen gnista vad kan problemet vara?

Mvh Arvid

 

Svar: Om det är årsmodell 2007 (07) så har den ett elektroniskt tändsystem med olika moduler som är sammankopplade med kablar. Att mäta upp varje modul kräver specialutrustning. Det man kan göra själv är i princip att kolla så att alla kontakter sitter itryckta ordentligt samt att det inte är någon oxid i dem.

Eventuellt kan det vara något kabelbrott och då brukar det vara vid styrhuvudet där ju kablarna vrids och böjs varje gång man vrider på styret. Om du har lackerat om ramen så kan du kolla så att du inte har en dålig jordanslutning någonstans på grund av det nya färgskiktet.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Kapa drivkedja till Monark Monarped

1 kommentar

Motorfredrik: Vad är egentligen skillnaden mellan 415h och 415? Kommer ihåg att 415 var en länk längre än 415h trots samma antal rullar. 415h var tjockare, men inte borde längden skilja?

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01