Kapa drivkedja till Monark Monarped

Fråga: Hej Jim! Nu är det den andra kedjan som jag försöker få till rätt antal rullar utan att lyckas. Har en ILO FP50 som sitter på en Monark Monarped M32. Här är det 124 rullar som gäller och när jag köper en 128 rullars kedja så är det ju nästintill omöjligt att korta ner denna till 124 rullar.

Kapar jag ner den till 123 rullar för att sedan sätta på ett kedjelås så blir det fel då rullen faller bort. Jag måste då ta ner den till 122 länkar och då blir det ju galet. Verkar som man bara kan ta varannan länk och då kan jag inte kapa den rätt? Är det till att leta färdig 124 rullars kedja som gäller?

Andreas

 

Svar: När man kapar en rullkedja är det alltid två rullar, eller multiplar av detta antal (2, 4, 6, 8 osv.), som man kan ta bort. Det blandas ofta ihop antalet länkar med antalet rullar när man pratar om kedjor. Varje länk har två rullar. Det finns så kallade halvlänkar, men dessa är inte att rekommendera och brukar bara användas om man inte kan justera kedjespänningen med förflyttning av hjulet eller med en spännfjäder/rulle.

Monark M32 ska ha en kedja med måtten 1/2″ x 3/16″ som kallas för 415 hos mopedhandlaren. Varför du inte kan korta ner kedjan till 124 rullar förstår jag inte, men det är förmodligen så att kapningen inte är problemet, utan att kedjan blir ”för lång” eller ”för kort” när du kapar två rullar åt gången?

Med en ny kedja på 124 rullar ska den bli sträckt om man backar bakhjulet i sina slitsade fästen i ramen. Monark M32 har en spännfjäder som tar hand om pedalkedjans spänning. Senare ersattes denna fjäder av en spännrulle i bakramen i ett slitsat fäste.

Man spänner upp motorkedjan tills den har ett slack på ett par centimeter, räknat på mitten. Sedan drar man fast bakhjulets muttrar samt momentarmen till bakbromsen som sitter med en klämma runt bakramen.

Pedalkedjans spänning sköts av fjädern/rullen, men om denna kedja är för lång eller för kort räcker oftast inte kedjespännarna till. Då får man byta eller kapa denna kedja, beroende på åt vilket håll det är fel.

Jim Lundberg

Kapa drivkedja till Monark Monarped
Niten knackas ur med ett dorn med kedjan placerad på ett skruvstycke där man särat på backarna så att inte precis kan gå ner mellan dessa.
Kapa drivkedja till Monark Monarped
Kedjesträckaren till pedalkedjan på Monark Monarped från 1953 består av en stor hårnålsfjäder (skymd bakom kedjeskyddet) där fjäderns långa och böjda ände trycker mot insidan av kedjan så att den hålls sträckt. Tyvärr så ger konstruktionen stor dödgång på pedalerna när dessa trampas bakåt vid bromsning.
Kapa drivkedja till Monark Monarped
Kedjesträckaren till pedalkedjan på Monark Monarped från 1954 består av en spännrulle som sitter i ett slitsat fäste. Denna lösning ger snabbare bromsverkan då man inte får så mycket dödgång när man trampar pedalerna bakåt vid bromsning.
Rulla till toppen