Kapa drivkedja till Monark Monarped

När man kapar en rullkedjar är det två rullar som det gäller - alltså en komplett innerlänk. Slipar man bort skallen på niten går det mycket lättare att knacka ur den.

Kapa drivkedja till Monark Monarped

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Nu är det den andra kedjan som jag försöker få till rätt antal rullar utan att lyckas. Har en ILO FP50 som sitter på en Monark Monarped M32. Här är det 124 rullar som gäller och när jag köper en 128 rullars kedja så är det ju nästintill omöjligt att korta ner denna till 124 rullar.

Kapar jag ner den till 123 rullar för att sedan sätta på ett kedjelås så blir det fel då rullen faller bort. Jag måste då ta ner den till 122 länkar och då blir det ju galet. Verkar som man bara kan ta varannan länk och då kan jag inte kapa den rätt? Är det till att leta färdig 124 rullars kedja som gäller?

Andreas

 

Svar: När man kapar en rullkedja är det alltid två rullar, eller multiplar av detta antal (2, 4, 6, 8 osv.), som man kan ta bort. Det blandas ofta ihop antalet länkar med antalet rullar när man pratar om kedjor. Varje länk har två rullar. Det finns så kallade halvlänkar, men dessa är inte att rekommendera och brukar bara användas om man inte kan justera kedjespänningen med förflyttning av hjulet eller med en spännfjäder/rulle.

Monark M32 ska ha en kedja med måtten 1/2" x 3/16" som kallas för 415 hos mopedhandlaren. Varför du inte kan korta ner kedjan till 124 rullar förstår jag inte, men det är förmodligen så att kapningen inte är problemet, utan att kedjan blir "för lång" eller "för kort" när du kapar två rullar åt gången?

Med en ny kedja på 124 rullar ska den bli sträckt om man backar bakhjulet i sina slitsade fästen i ramen. Monark M32 har en spännfjäder som tar hand om pedalkedjans spänning. Senare ersattes denna fjäder av en spännrulle i bakramen i ett slitsat fäste.

Man spänner upp motorkedjan tills den har ett slack på ett par centimeter, räknat på mitten. Sedan drar man fast bakhjulets muttrar samt momentarmen till bakbromsen som sitter med en klämma runt bakramen.

Pedalkedjans spänning sköts av fjädern/rullen, men om denna kedja är för lång eller för kort räcker oftast inte kedjespännarna till. Då får man byta eller kapa denna kedja, beroende på åt vilket håll det är fel.

Jim Lundberg

Niten knackas ur med ett dorn med kedjan placerad på ett skruvstycke där man särat på backarna så att inte precis kan gå ner mellan dessa.

Kedjesträckaren till pedalkedjan på Monark Monarped från 1953 består av en stor hårnålsfjäder (skymd bakom kedjeskyddet) där fjäderns långa och böjda ände trycker mot insidan av kedjan så att den hålls sträckt. Tyvärr så ger konstruktionen stor dödgång på pedalerna när dessa trampas bakåt vid bromsning.

Kedjesträckaren till pedalkedjan på Monark Monarped från 1954 består av en spännrulle som sitter i ett slitsat fäste.

Denna lösning ger snabbare bromsverkan då man inte får så mycket dödgång när man trampar pedalerna bakåt vid bromsning.

On
Off

13 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Var köpa batteribrytare?

10 kommentarer

Gurra: @hrister.andersson.54: jag misstänker att det är larmet som spökar. Koden har förkommit och när jag kopplar bort larmet går bilen naturligtvis inte att starta!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842