Kopplingen slutade fungera på Zündapp

Kopplingen slutade fungera på Zündapp

Publicerad

Fråga: På min Zündapp 3-växlade kantmotor har kopplingen helt plötsligt slutat fungera när jag var ute och åkte. Kopplingen slutade bara att ta helt plötsligt. Har bytt kopplingstunga, kollat shimsningen på tryckstiftet, lamellerna är också kollade. Dock utan framgång då jag fortfarande inte har någon koppling!

William Forsberg

 

Svar: Nu vet jag inte hur felet uppenbarar sig. En koppling kan "sluta fungera" på två sätt:

1. Den har slutat driva och bara slirar.

2. Den frikopplar inte utan driver hela tiden.

Orsakerna till dessa fel är då helt olika beroende på symtomen. Om felet är som exempel 1 – att kopplingen har slutat driva, kan felet ligga någon annanstans. Om kopplingen inte driver så går inte motorn att starta eftersom kraften från kicken går till vevaxeln via kopplingen. Om man då kickar runt motorn utan transkåpan så ser man vad som snurrar och inte snurrar när man kickar.

Zündappmotorerna brukar ha två 5 mm kulor i vevaxeln som låser fast vevaxeldrevet i axel. Andra motorer har en krysskil på samma ställe. Kan det ha hänt något där? I så fall syns det om man kickar. Då kommer ju kopplingskorgen och vevaxeldrevet att snurra – men inte vevaxeln.

Hur ser det ut med det kedjedrevet på vänster sida? Om splinesen har rappat på axeln, eller att muttern har gängat upp sig, så slutar ju motorn att driva bakhjulet. Men då ska den gå att kicka igång som vanligt.

Är det istället som i exempel 2 – att det inte går att frikoppla, så borde ju felet ligga i kopplingsmekanismen och där har du ju redan varit.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Första starten på 70 år!

3 kommentarer

Frasse1: Här kan man snacka om första starten https://www.youtube.com/watch?v=6m8PmMQK76s

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842