Linda om ljusspole på JB 150

I nummer 7/2018 av tidningen Classic Motor är det en artikel som visar steg-för-steg hur man lindar om spolar.

Linda om ljusspole på JB 150

Publicerad

Fråga: Kan man linda om ljusspolen till en JB 150 eller var köper man den?

 Med vänlig hälsning

 Nisse

 

Svar: Det händer att man hittar fungerande ljusspolar på veteranmarknader och liknande. Problemet med ljusspolar är att det är nästan omöjligt att mäta upp den då de har så låg resistans. Koppartråden är tjock och relativt kort och ett typvärde på en ljusspole ligger runt 1 Ohm.

Köper man en begagnad spole kan man bara okulärbesikta den och titta efter skador på koppartråden. Nu brukar dessa spolar sällan gå sönder, men med tiden kan det uppstå kortslutning mellan varven och det räcker med att två varv får kontakt med varandra för att effekten från spolen sjunker rejält.

Men det är väldigt lätt att linda om en belysningsspole. Tråden är ju närmare 1 millimeter tjock och antal varv brukar var cirka 250. Man behöver alltså ingen lindningsmaskin för jobbet. Antingen handlindar man den eller så kan man tillverka en enkel adapter som man kan fästa i en svarv eller borrmaskin. Trådlängden ligger på 10 till 15 meter beroende på spolens utförande.

Koppartråden är emaljerad (lackerad) med ett tunt lager som isolerar den. Den inre änden sitter fastlödd på spolens stomme. Det gäller bara att välja en tråd med samma tjocklek som den gamla och att därefter linda snyggt, varv mot varv, och hela tiden hålla tråden spänd.

Gör man fel från början och lindar larvigt kommer felet att förvärras för varje lager. I värsta fall sväller då spolen så mycket att den inte får plats innanför svänghjulet. Emaljerad koppartråd finns bland annat hos ELFA och Conrad.se.

I kommande numret (nummer 7/2018) av Classic Motor är det en artikel som visar hur man lindar om denna typ av spolar. Tidnigen komer till prenumeranter den 13 juni och finns i butik den 19 juni.

Jim Lundberg

Den inre trådänden är lödd mot spolens stomme. Man kan även löda en ringkabelsko på tråden och fästa kabelskon under skruven som håller spolen.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Att köra en Trabant!

6 kommentarer

Jim Lundberg: Ha-ha! Jo, om det inte händer något på resan har man ju inget att berätta. Tycker om tankmätaren - svårt att tänka sig något krångel där! ;)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842