Vända kolven rätt i NSU Quickly

Vända kolven rätt i NSU Quickly

Publicerad

Fråga: Hej Jag har en NSU Quickly som tappat orken. När jag fick tag på mopeden var cylindern repig och kromytan bortsliten på flera ställen, det såg ut som den fått sand i bensinen. Har köpt en bättre cylinder och ny kolv men ingen märkning hur kolven skall vända.

Det sitter två fönster på kolven ett på var sida och dessa är inte helt symmetriska. Finns det något annat kännemärke man kan se för att vända kolven rätt? Mopeden startar lätt och går fint på tomgång och varvar fint men det finns ingen ork.

Ingvar

 

Svar: Som regel brukar det finnas en pil i kolvtoppen som ska peka mot avgasporten – alltså framåt i de flesta fall. Först och främst måste man se till att ingen av kolvringsändarna hamnar i, eller väldigt nära, någon port i cylinderloppet. Då kan det bli ett haveri. Man markerar då på kolvtoppen var ringarnas styrstift sitter och kör sedan ner kolven genom cylinderloppet så ser man var stiftet (=ringändarna) hamnar och om dessa passerar nära eller i någon port.

I många fall kan man dock vända kolven ett halvt varv fel utan att någon ringände hamnar fel, men är det olika stora fönster i kolven så borde man ju kunna se vad som är rätt om man stoppar in kolven i cylindern. När det någon som har en NSU-motor och vet mer? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

En sak till: Har mopeden aldrig gått bra i din ägo? Det kan ju vara så att avgassystemet behöver sotas ur, tändning och förgasare behöver justeras och så vidare.

Jim Lundberg

Genom att markera på kolvtoppen rakt över ringarnas styrstift kan man se om någon ringöppning kommer för nära eller i ena av cylinderns portar.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Plusjord på Lincoln?

1 kommentar

B-O: Enligt det här så är det minus...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842