Lamporna går sönder på Husqvarna Silverpil

Lamporna går sönder på Husqvarna Silverpil

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Jag har en fråga angående en Husqvarna Silverpil. Det är ju normalt 6 volt på tändsystemet. Jag har monterat ett 12 volts Femsa system. Problemet är att glödlamporna inte håller. Har du någon lösning på det, och i så fall hur? Skulle det fungera att montera 24 volts lampor?

Tacksam för svar.

Stig

 

Svar: Jag är tyvärr inte bekant med detta tändsystem. Är det lik- eller växelström? Finns det någon form av spänningsregulator? Om det inte har någon spänningsregulator så kan det ju vara så att det krävs rätt effekt (Watt) på lamporna för att hålla ner spänningen.

På originaltändsystemet som sitter på silverpilen, och många andra tvåtaktare från perioden, så är spänningen oreglerad från motorn och hålls ner till rätt nivå genom att lamporna belastar ljusspolarna så att spänningen sjunker. Sätter man i för svaga lampor i ett oreglerat system så kommer spänningen att stiga så högt att de brinner upp.

I ditt fall kanske du ska testa med andra 12-voltslampor, fast med högre effekt, för att se om det hjälper. 24-voltslampor kanske håller, men det kan antingen bli så att de lyser för svagt – eller så stiger spänningen så högt att även dessa brinner upp. En 24-voltsslampa med en given effekt belastar inte ljusspolarna så mycket som en 12-voltslampa med samma effekt och då kan spänningen sticka iväg.

Ljusspolarna (Stensholm) i gamla Husqvarna 120 cc samt i JB 128 och JB 150 är på 6 volt, men om man kör dessa utan lampor, alltså obelastade, så ger de nästan 15 volt vid maxvarv på motorn.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Plusjord på Lincoln?

1 kommentar

B-O: Enligt det här så är det minus...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842