Hur får man ut avdragen skruv till gräsklipparkniven?

Hur får man ut avdragen skruv till gräsklipparkniven?

Publicerad

Fråga: Hej. Har en Briggs & Stratton-motor på min gräsklippare och nu har jag kört i för högt gräs så att bulten som håller fast kniven har gått av, sitter kvar en bit inne i axeln. Har problem att få ut den. Hur få loss den utan att behöva plocka isär hela motorn? Några goda råd?

MVH

Wollf

 

Svar: Om skruven gått av på grund av överbelastning finns det gott hopp om att få ut den. Det är värre om den gått av när man försökt lossa den och den varit fastrostad i gängorna. I ditt fall kan det vara så att stumpen sitter ganska löst inne i axeln.

Det finns särskilda skruvutdragare, så kallade svinpittar, som är en konisk skruv med vänstergänga som man sticker ner i ett borrat hål i den skruv man vill få ur.

Man får då först borra ett hål i skruvens centrum. Diametern på hålet beror på skruvens diameter. Här får man göra en avvägning. Ju större hål man borrar desto grövre skruvutdragare kan man dra i, men om skruven blir för urborrad kan utdragaren göra så att skruven sväller och fastnar i gängorna.

Väljer man ett mindre hål så kommer inte skruven att svälla, men då finns istället risken för att den klenare skruvutdragaren går av och då har man ett stort problem. Utdragarna är härdade och går inte att borra ur om den bryts av och sitter kvar i skruven.

En annan variant är att knacka ner en insexnyckel i hålet. Då får man borra ett hål som är aningen mindre än vad nyckeln är mätt diagonal över två hörn, men aningen större än vad nyckeln är diagonalt över två flatsidor. En nyckel som är 5 mm över flatsidorna är cirka 5,6 mm mätt över hörnen och då bör borrhålet vara 5,1 till 5,2 mm. Är hålet för litet går inte nyckeln ner – är det för stort kommer den att rappa i hålet.

Se bara till att insexnyckel är härdad. Dessa nycklar är svarta, men det finns undantag så testa med en fil. Om filen bara halkar mot nyckeln är den härdad. Det finns andra varianter av utdragare, men då rekommendera jag en stunds googling. Om skruven inte sitter för djupt kan man lägga en mutter över hålet och sedan MIG-svetsa ner i hålet så att skruvstumpen svetsa ihop med muttern. Man får bara se till att man inte svetsar i axeln – då blir det stora problem. I motorblocket sitter det en axeltätning så man får inte värma axeln för mycket eftersom tätningen kan ta skada och då rinner oljan ut. Kyl med våt trasa.

Jim Lundberg

Skruvutdragare. Dessa är koniska och vänstergängade för lossande av avdragna skruvar med högergänga.

Ibland kan utdragarna få skruven att expandera i hålet så att den fastnar. Ibland går de av och då får man problem då stumpen som blir kvar är härdad och nästan omöjlig att borra ur.

En annan variant är att knacka ner en insexnyckel i det borrade hålet i skruven.
Silverfärgade (förzinkade) nycklar är inte härdade och alldeles för mjuka för detta.

Härdade nycklar är svarta som en konsekvens av härdprocessen, men det finns mjuka nycklar som lackerats svarta för att se "hårda" ut. Testa med en fil.

On
Off

6 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Var köpa batteribrytare?

10 kommentarer

Gurra: @hrister.andersson.54: jag misstänker att det är larmet som spökar. Koden har förkommit och när jag kopplar bort larmet går bilen naturligtvis inte att starta!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842