Strömlös Mustang Cross

Fråga: Hej! Jag har en Mustang Cross Special veteranmoped, jag har nyligen bytt ut båda ljusspolarna för båda fram och baklamporna. Mopeden startar och går bra utan några problem. Men ändå får jag inte fram någon ström i kablarna som går ur spolarna. Jag borde få fram 6 volt men det händer ingenting. Vad kan problemet vara? Har ni något kopplingsschema till en sådan moped eller någon annan lösning? 

Tack för svar på förhand! 🙂

Elias Högström

 

Svar: Det är ovanligt att ljusspolar går sönder och att även de nya skulle vara defekta är i stort sätt omöjligt, rent statistiskt. Nu vet jag inte vilken årsmodell det handlar om. Det finns lite olika varianter på tändsystem beroende på tidsperiod, men om det är en Mustang Cross Special kan den vara från mitten av 1970-talet. Schemat nedan är typiskt för en moped från den tiden.

 En ljusspole är bara en lång koppartråd, upplindad på en järnstomme. Trådens ena ände är jordad och den andra är strömförande. Ljusspolen har en gul kabel. Ovanpå denna spole sitter bakljusspolen som har en grå kabel. Beroende på tändsystemets utförande så kan ljusspolen även ha en grön kabel till bromsljuset. Alternativt så har bromsljuset en egen spole som påminner om bakljusspolen, men som har polskor i ändarna. Denna spole har i så fall en grön kabel. Dessa färger är svensk kabelstandard från 1960-talet.

Kolla först och främst att ingen kabel kommit i kläm bakom tändplattan. Testa sedan med att koppla loss den gula kabeln från motorn och anslut den direkt till en lampa på 6 volt och 15 watt. Då ska den lysa med full styrka när motorn startas. Om den lyser ligger felet någonstans i kabelstammen, omkopplaren eller i lykthuset.

Observera att en separat bakljusspole inte ger någon ström förrän ljusspolen den sitter på är belastad av en framlampa (6 volt, 15 watt). Testa med att även koppla loss den grå kabeln från motorn och anslut en lampa på 6 volt och 3 watt. Nu ska även denna lampa lysa om motorn startas – förutsatt att 15 wattslampan belastar ljusspolen. Den gröna kabeln ska, oavsett vilken typ av spole som sitter innanför svänghjulet, alltid ge ström när motorn går. Även den kan man testa genom att även koppla loss den gröna kabeln och ansluta den till en lampa på 6 volt och 5 watt.

Om nu alla lampor lyser när de är kopplade direkt till motorns utgående kablar så får man felsöka i kabelstammen och ljusomkopplaren. Tänk på att om en kabel är kortsluten mot jord så blir den ju strömlös – trots att spolarna levererar ström. Det behöver alltså inte vara ett kabelbrott bara för att det inte finns någon ström.

Jim Lundberg

Strömlös Mustang Cross
Typiskt kopplingsschema för 1970-talsmopeder.Har man ingen varvräknare är det bara att bortse från den och dess gula kabel.
Strömlös Mustang Cross
Bakljusspole. Denna spole ger ingen ström förrän belysningsspolen den sitter på är belastad av framlyset.
Strömlös Mustang Cross
Belysningsspole (gul kabel) med extra lindning för bromsljus (grön kabel).
Rulla till toppen