Elproblem på Volvo Penta MD 11C

Fråga: Båtmotor, bytt batterier, tändningslåsets lampor tänds inte. Kan det vara kolen i generatorn? Har kollat säkringarna. Äldre motor MD 11c VP eller startmotorn? Båten går inte att starta, det är helt dött. Någon som har en idé? Vill bara få lite kunskap om vad orsaken kan vara. Båten startade när jag gick ut med båten men vid hemresan var den död.

Mvh

Christer

 

Svar: Om allt är helt dött så kan de vara enklare att hitta felet. Börja med batterierna och mät upp dem var och en för sig (koppla loss pluskabeln vid mätningen). Ett fulladdat 12-voltsbatteri ska ha en spänning på närmare 13 volt. Om spänningen är nere på 12 volt är det i princip helt urladdat.

Kolen i generatorn bör inte vara orsaken. Om dessa är slut, eller har fastnat i sina hållare, ska laddningslampan lysa. Vad jag förstår så har samtliga lampor på instrumentpanelen slocknat och då får man felsöka vidare från batterierna och följa kablarna från dessa fram till instrumentpanelen för att se om det sitter någon hängsäkring eller och det är något kontaktstycke som har oxiderat – det senare är inte helt ovanligt på sjön.

Men på många elsystem så är det så att om laddningslampan har gått sönder så slutar generatorn ladda. Det går en bakström genom glödlampan när man slår på tändningen som förmagnetiserar generatorn så att den ska börja ladda när den börjar snurra. Om lampan är trasig så kan generator få svårt att komma igång.

Jim Lundberg

Rulla till toppen