Demontera kopplingen på Victoria EM 50
7 kommentarer
mekgoran: jomen när du kan den där motorn så kommer intresset att öka mycket , om intresse finnes.
Fråga: Båtmotor, bytt batterier, tändningslåsets lampor tänds inte. Kan det vara kolen i generatorn? Har kollat säkringarna. Äldre motor MD 11c VP eller startmotorn? Båten går inte att starta, det är helt dött. Någon som har en idé? Vill bara få lite kunskap om vad orsaken kan vara. Båten startade när jag gick ut med båten men vid hemresan var den död.
Mvh
Christer
Svar: Om allt är helt dött så kan de vara enklare att hitta felet. Börja med batterierna och mät upp dem var och en för sig (koppla loss pluskabeln vid mätningen). Ett fulladdat 12-voltsbatteri ska ha en spänning på närmare 13 volt. Om spänningen är nere på 12 volt är det i princip helt urladdat.
Kolen i generatorn bör inte vara orsaken. Om dessa är slut, eller har fastnat i sina hållare, ska laddningslampan lysa. Vad jag förstår så har samtliga lampor på instrumentpanelen slocknat och då får man felsöka vidare från batterierna och följa kablarna från dessa fram till instrumentpanelen för att se om det sitter någon hängsäkring eller och det är något kontaktstycke som har oxiderat – det senare är inte helt ovanligt på sjön.
Men på många elsystem så är det så att om laddningslampan har gått sönder så slutar generatorn ladda. Det går en bakström genom glödlampan när man slår på tändningen som förmagnetiserar generatorn så att den ska börja ladda när den börjar snurra. Om lampan är trasig så kan generator få svårt att komma igång.
Jim Lundberg
Kom in i diskussionen
Demontera kopplingen på Victoria EM 50
7 kommentarer
mekgoran: jomen när du kan den där motorn så kommer intresset att öka mycket , om intresse finnes.
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
Hej
Om det finns huvudströmbrytare (batterifrånskiljare) på båten kan det bli glappkontakt i dessa p.g.a oxidation, eller att kontaktytorna inuti brytaren är sönderbrända.
Kolla jordkabeln.
1. Kolla så säkringen som sitter i den stora platta plastkassetten ovanpå motorn är hel, det finns minst två reservsäkringar i den kassetten.
2. Om säkringen är OK stoppa ner en stor skiftnyckel och kortslut startmotorn och elanslutningen, det gnistrar lite men motorn startar.
3. Kolla även startreläet som sitter intill säkringskassetten, de finns på Biltema för en
billig peng.
4. Om motorn startar med "tricket" så kolla även så det inte sitter en skarvkontakt "sockerbit" någonstans på kabeln
5.Köp en sprayburk med oxidlösning på Biltema och spreja alla anslutningar.
Tala gärna om hur det går
mvh
Torbjörn