Elproblem på Volvo Penta MD 11C

Elproblem på Volvo Penta MD 11C

Publicerad

Fråga: Båtmotor, bytt batterier, tändningslåsets lampor tänds inte. Kan det vara kolen i generatorn? Har kollat säkringarna. Äldre motor MD 11c VP eller startmotorn? Båten går inte att starta, det är helt dött. Någon som har en idé? Vill bara få lite kunskap om vad orsaken kan vara. Båten startade när jag gick ut med båten men vid hemresan var den död.

Mvh

Christer

 

Svar: Om allt är helt dött så kan de vara enklare att hitta felet. Börja med batterierna och mät upp dem var och en för sig (koppla loss pluskabeln vid mätningen). Ett fulladdat 12-voltsbatteri ska ha en spänning på närmare 13 volt. Om spänningen är nere på 12 volt är det i princip helt urladdat.

Kolen i generatorn bör inte vara orsaken. Om dessa är slut, eller har fastnat i sina hållare, ska laddningslampan lysa. Vad jag förstår så har samtliga lampor på instrumentpanelen slocknat och då får man felsöka vidare från batterierna och följa kablarna från dessa fram till instrumentpanelen för att se om det sitter någon hängsäkring eller och det är något kontaktstycke som har oxiderat – det senare är inte helt ovanligt på sjön.

Men på många elsystem så är det så att om laddningslampan har gått sönder så slutar generatorn ladda. Det går en bakström genom glödlampan när man slår på tändningen som förmagnetiserar generatorn så att den ska börja ladda när den börjar snurra. Om lampan är trasig så kan generator få svårt att komma igång.

Jim Lundberg

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Årsmodell på HMW 50 SL

10 kommentarer

Erik.B: Har ju gått en tid nu, men upptäckte för ett tag sedan att det visst står ett datum på mätaren... Instämplat med VÄLDIGT små siffror... Mätaren är tillverkad i november 1955!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842