Diamant 98 cc med utslitet framhjulslager

Fråga: Hej. Jag har en DKW Diamant 98cc från 1939 som framhjulslagret och konan är slut i. Var kan man hitta grejor till den, eller vad kan man göra? Konan i navet är fast och det finns ingen märkning utanpå navet vad det är för sort. Axeln har gängen 11x1mm.

MVH

Tore

 

Svar: En vanlig lösning när gamla hjullager med lösa konor och kulor tagit slut är att montera vanliga spårkullager i navet. Om lagerbanan är en del av hjulnavet så är det svårt att bearbeta den med exempelvis en svarv eftersom den är härdad. Det kan fungera med svarvstål av hårdmetall i kombination med låga varvtal. I annat fall får man slipa ur den gamla lagerbanan så att man får dit ett spårkullager i navet.

När man monterar spårkullager så måste man ha en distanshylsa mellan lagrens innerringar så att lagern inte hamnar i spänn när man drar åt hjulmuttrarna. Hylsan bör för säkerhets skull vara någon tiondels millimeter längre än det faktiska avståndet mellan lagren.

Alternativet är att byta ut navet mot ett fungerande. Kolla med Stahléns cykel (018-12 00 65) eller CyMo (018-42 54 00) – bägge i Uppsala om de kan klura ut vad du har för nav.

Jim Lundberg

Diamant 98 cc med utslitet framhjulslager
En variant är att bearbeta navet så att man kan montera spårkullager i det. Mellan lagrens innerringar måste man då ha en distanshylsa så att lagren inte kommer i spänn när man drar åt hjlumuttrarna på axeln. Väljer man avtätade lager (2RS) så klarar de även ett dopp i vatten.
Rulla till toppen