Isolera spruckna tändspolar på Evinrude båtmotor

Fråga: Laga tändspole? Jag har en gammal Evinrude 3-4 hp motor, vars tändspolar håller på att ge upp. Dom har fortfarande hel sekundärlindning (vettiga värden på resistansen, ca 4 k ohm), men i tidernas begynnelse var dom utvändigt isolerade med något plastaktigt vaxskal, vilket säkert funkade bra innan motorn fyllde 30. Men nu är det bara spruckna flagor kvar, gnistorna kan nog hoppa hur dom vill inne under svänghjulet.

Kan man återge spolarna sin utvändiga isolering med något vettigt val av någon form av tätningsmassa, typ Silicon? Motorn är ju vattenkyld, så den borde inte bli alltför varm under drift… Jag har naturligtvis inte en aning om huruvida gnistorna kommer att hoppa hage inne i tändspolen (om jag nu lyckas täta den yttre isoleringen), men det skulle kunna vara värt ett försök. Är det någon som har ett tips om vad man skulle kunna använda för att täta sprickorna i originalisoleringen, och samtidigt bygga på ytterligare lite grand på isolerskiktet?

Erik A

 

Svar: Om tändspolarna fortfarande levererar så är det bara att försegla dem innan fukt och överslag förstör dem. Jag skulle nog hellre välja en särskild lack än silikon och liknande. Det finns speciella skyddslacker för elektronik.

Men innan man gör något måste man jaga ut eventuell fukt som kan finnas inne i spolen så den inte stängs inne och kan angripa koppartråden i spolen. Lägg spolen i ugnen några timmar i en temperatur på 60-70 grader.

Spreja på lacken så fort spolen har kallnat. Försök inte spreja på lacken medan spolen är varm då lackens lösningsmedel kan börja koka av värmen och de bubblor som uppstår kan göra lacken porös och otät.

Jim Lundberg

Rulla till toppen