Monarped med pilotmotor som krånglar efter renovering

Fråga: Har problem att få min enväxlade Monarped med pilotmotor och Pallas F8/9 förgasare att gå, annat än med frenetiskt trampande och full gas. Finns inte en tendens till tomgång. Motorn är genomgången med nya packboxar, packningar och kondensator. Kompressionen är bra, och pysventilen verkar fungera bra. Tändstiftet är nytt, NGK B6HS.

När jag gick igenom förgasaren lyckades jag tyvärr slarva bort huvudmunstycket, men beställde ett nytt i storlek 52, som jag tror det ska vara. Jag är dock inte säker på att utformningen av munstycket är likadan som originalet, även om det passar bra. Jag tror att motorn får för mycket bensin, då den går ännu sämre om jag chokar, och en aning bättre om jag tar bort luftfiltret. 

Jag har kört huvudet i väggen, och kan inte komma på något mer än att det är något fel i utformningen på munstycket. Har även provat att ta bort ljuddämparen, men det gjorde ingen skillnad. Kan heller inte se att flottörventilen är otät.  Känns självklart trist att inte kunna köra när man ändå lagt en del möda på den. Vore ytterst tacksam för idéer.

Herman

 

Svar: Du har testat precis som man bör göra – blir det sämre med choke får motorn för mycket bensin och blir det bättre med choke så får den ju för lite. Samma sak med luftfiltret som trots sin genomsläpplighet ändå verkar lite som en broms på luftflödet och påverkar blandningen.

Det kan även vara flottören som läcker, men det brukar märkas om man slår på bensinkranen utan att starta motorn. Om man väntar en stund så brukar det börja droppa bensin ur förgasaren om flottören inte stänger som den ska. I vissa fall kan dock bensinen enbart rinna på ”insidan” – alltså ner i insuget. Men då blir motorn rejält sur (=blött tändstift)

Huvudmunstycket på Monark Monarped med pilotmotor och pallasförgasare ska mycket riktigt ha storlek 52. Nu vet jag inte i detalj vad som skiljer det nya munstycket från det gamla, men en lurig sak är munstyckets längd. På bingförgasare finns det ”korta” och ”långa” huvudmunstycken, beroende på förgasarmodell. Det långa munstycket går inte att dra dit i en förgasare avsedd för korta munstycken då det bottnar innan gängorna möts.

Men det går att skruva dit ett kort munstycke i en förgasare som ska ha långt munstycke. Det som händer då är att munstycket inte bottnar och då forsar bensinen runt munstycket istället för genom det och motorn surar ner sig rejält.

Blås ur förgasaren och måla munstyckets ände med en tuschpenna. Dra in munstycket helt och lossa det igen. Om det har bottnat som det ska så syns det på tuschet som då skavts bort där munstycket gjort kontakt med förgasarhuset. Om tuschet är orört har inte munstycket bottnat och då uppstår problemen du räknat upp här.

En sak till – det är inte helt ovanligt att man springer på uppborrade munstycken och då luras man av siffran på munstycket.

Jim Lundberg

 

Monarped med pilotmotor som krånglar efter renovering
Bensinen kommer från flottörhuset och går vidare in i kanalen ”A” där munstycket sitter tryckt mot godset så att det blir tätt. Bensinen passerar sedan munstycken och fortsätter sedan ut genom kanalen ”B” som leder till nål/spridarmunstycket under trotteln.
Monarped med pilotmotor som krånglar efter renovering
Munstycken finns i flera längder. Ett för kort munstycke bottnar inte i förgasarhuset och då passerar bensinen obehindrat runt munstycket och motorn får för mycket bränsle i förhållande till luft.
Monarped med pilotmotor som krånglar efter renovering
Det är enkelt att kolla om munstycket bottnar som det ska. Man målar på lite tusch på munstyckets topp och drar fast det i förgasaren. Om munstycket bottnat som det ska är tuschet bortnött i kontaktytan.
Rulla till toppen